نفس الجزیره به شمار افتاده است

نفس الجزیره به شمار افتاده است
سه شنبه 9 آبان 1391 - 08:49

روزنامه آلماني فرانكفورتر روندشاو نوشت: شبكه الجزيره قطر كه اخوان المسلمين و در راس آنها شيخ يوسف القرضاوي بر آن مسلط شده است بسياري از خبرنگاران و روزنامه نگاران خود را به علت فقدان بي‌طرفي و استقلال خود و به اين علت كه دولت قطر سياست خارجي خود را بر آن تحميل مي‌كند از دست داده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اين روزنامه در گزارشي با عنوان "تغيير در شبكه الجزيره" افزود: اين شبكه كه با شعار "ديدگاه و ديدگاه ديگر" در جهان عرب و به ويژه پس از 11 سپتامبر شهرت يافته است به ابزاري مفيد در دست شيخ حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر براي افزايش نفوذ خود در منطقه با توافق قطر و آمريكا براي حمايت از "اخوان المسلمين ميانه‌رو" تبديل شده است.

امير قطر بارها خواستار مداخله خارجي در سوريه شده و اين نيز سياست خبري الجزيره است، مساله‌ای که تاکنون هیچ دستاوری برای این شیخ قطری در بر نداشته است.

فرانكفورتر روندشاو نوشت: گزارش‌هاي الجزيره در ابتداي رويدادهاي "بهار عربي" در حمايت از تظاهر كنندگان بود اما هنگامي كه تظاهرات در بحرين، كشور مجاور آغاز شد اين شبكه هيچ خبري درباره آنها پخش نكرد تا اينكه با انتقادهاي تند فعالان مواجه شد كه باعث شد اخبار كمي را پخش كند.

اين روزنامه افزود: بحرين كشور همسايه قطر است و پايگاه دريايي مركزي ناوگان پنجم آمريكا در بحرين قرار دارد و علاوه بر اين، قطر از انتقال قيام از بحرين به كشور خود بيمناك است.

اما ابراهيم هلال مدير مصري خبر الجزيره اين ديدگاه را تقبيح كرد و در ادعایی جالب که برداشت آنها از رویدادهای بحرین و سیاست دوگانه آنهاست، گفت: خطر انتقال انقلاب از بحرين به قطر سخني بيهوده است چون آنچه در بحرين روي مي‌دهد تلاشي فرقه‌اي براي كودتا بر ضد دولتي مشروع است و اين قيامي شيعي به دستور ايران است.

اين ديدگاه رسمي دولت قطر است. يك كميته تحقيق بين‌المللي سال گذشته نتيجه گيري كرد ايران هيچ مداخله‌اي در بحرين ندارد.

فرانكفورتر روندشاو با اشاره به استعفاي 12 خبرنگار و روزنامه نگار الجزيره به علت اختلاف نظر با مدير خبر آن درباره بي‌طرفي اين شبكه، نوشت: بسياري از مسيحيان شبكه الجزيره را ترك كرده‌اند و اكنون جریان اخوان المسلمين بر آن مسلط هستند. همچنين دوحه و واشنگتن در اين خصوص اتفاق نظر دارند چون هر دوي آنها اخوان المسلمين را ميانه رو و سزاوار حمايت در برابر گروه‌هاي اسلامگراي سلفي مي‌دانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها