قصیده‌ای که برای شاعر قطری گران تمام شد

قصیده‌ای که برای شاعر قطری گران تمام شد
سه شنبه 9 آبان 1391 - 15:34

شاعر قطري به دليل سرودن قصيده‌اي درباره انقلابهاي عربي و هشدار درباره اينکه پايگاه هاي آمريکا در منطقه رژيمهاي عربي را از سقوط نجات نخواهد داد؛ پس از گذراندن بيش از يک سال در زندان انفرادي، به صورت محرمانه محاکمه شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان عفو بین الملل امروز اعلام کرد، "محمد العجمی" شاعر قطری به دلیل سرودن قصیده ای درباره انقلابهای عربی، به صورت محرمانه محاکمه شده است.

این شاعر که با تخلص "ابن الذیب" در قطر معروف است در شانزدهم نوامبر 2011 به اتهام "اهانت به امیر" و "تحریک برای سرنگونی رژیم" امیر قطر، بازداشت شد.

دادستانی کل مدعی شده است که این شاعر قطری در قصیده خود که در سال 2010 سروده، به امیر این کشور اهانت کرده است؛ ولی عفو بین الملل به نقل از فعالان تأکید کرده که دلیل واقعی بازداشت و محاکمه این شاعر،  شعری تحت عنوان "قصیده الیاسمن" است که این شاعر در سال 2011 درباره انقلابهای عربی سرود.

این قصیده در تمجید از انقلاب مردم تونس ضد رژیم بن علی است، که شاعر قطری در آن آرزو کرده که این تغییر به دیگر کشورهای عربی نیز برسد.

محمد العجمی در این شعر می گوید که " در مقابل سران سرکوبگر، همه ما تونس‌هستیم".

العجمی همچنین به رژیم های عربی هشدار می دهد که پایگاه های آمریکا نیز نمی تواند آنها را در برابر حرکت مردم نجات دهد.

"فیلیپ لوتر" مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل دربیانیه ای تأکید کرد: محمد الهجمی تا‌کنون حدود یک سال از عمر خود را در زندان انفرادی سپری کرده؛ و به نظر می آید که تنها دلیل آن بیان آزادانه عقایدش بوده است.

وی خاطرنشان کرد، محاکمه "ابن الذیب" برخلاف قوانین و به صورت محرمانه برگزار شده.

نگرانی سازمان عفو بین الملل در حالی مطرح می شود که قطر حدود 3 ماه قبل مدعی شده بود که امیر قطر این شاعر را بخشیده و وی به زودی آزاد می شود.
قطر درحالیکه خود دارای رژیمی استبدادی است که با کودتای سفید امیر فعلی علیه پدرش روی کار آمده؛ و همچنین از پایگاه های اصلی نظامی آمریکا در منطقه به شمار می آید؛ خود را مدعی حمایت از انقلابهای عربی می داند.

قطر با وجود این ادعا، از حامیان اصلی گروه های افراطی در کشورهای منطقه به شمار می آید، و این گروه ها را از نظر مالی، تسلیحاتی و لجستیکی تأمین می کند.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها