سنای آمریکا در حال تهیه پیش نویس قانونی علیه عربستان است

سنای آمریکا در حال تهیه پیش نویس قانونی علیه عربستان است
جمعه 25 آبان 1397 - 06:47

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر بامداد جمعه گزارش داد، شماری از نمایندگان جمهوری خواه و دمکرات سنای آمریکا، در حال تهیه پیش نویس قانونی علیه عربستان در محکومیت جنگ یمن و قتل خاشقچی هستند.

العالم-آمریکا

همچنین پیش نویس یک قانون ویژه علیه عربستان در دست تهیه است که در صورت تصویب، تمامی طرف هایی که مانع ورود کمک های بشردوستانه به یمن شوند، تحریم خواهند شد.

این طرح همچنین، از سرگیری سوخت رسانی آمریکا به جنگنده های ائتلاف سعودی در جنگ یمن را نیز متوقف خواهد کرد.

در همین حال، باب کورکر» رئیس روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که پیشتر ولیعهد عربستان و دیگر رهبران سعودی را تهدید به تحریم کرده بود، این بار نیز گفت: نسبت به مسیری که عربستان در حال گذر است، سخت نگرانیم و بر این باورم که باید بهای آن را بپردازد.

همچنین بن کاردین (Ben Cardin) سناتور کارکشته و 75 ساله ایالت مریلند سنای آمریکا اعلام کرد: پذیرش این موضوع سخت است که خاشقچی به دست یک تیم عالیرتبه سعودی اما بدون توصیه به قتل رسیده است، اما این کار بدون توصیه و راهنمایی بن سلمان صورت گرفته باشد.

18 مهرماه گذشته نیز اعضای جمهوری خواه، دمکرات و کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ارسال نامه ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور، خواستار اجرای قانون جهانی مسئولیت پذیری در قبال حقوق بشر موسوم به قانون ماگنیستکی شدند.

در این قانون از رییس جمهوری آمریکا خواسته شده است، چنانچه یک کشور خارجی به نقض آشکار حقوق بشر اقدام کند، وی باید ظرف 120 روز از طریق کنگره پاسخ مناسبی به این موضوع بدهد.

این قانون تنها مشمول کسانی که اقدام به برنامه ریزی و اجرای عمل مجرمانه می کنند نیست، بلکه آمران قتل و جنایت را هم شامل می شود. این قانون می تواند منجر به ممنوعیت سفر و مسدود شدن اموال و دارایی های آمران قتل خاشقچی در داخل و خارج آمریکا شود.

تهیه پیش نویس این قانون ساعاتی پس از آن صورت گرفت که وزارت خزانه داری آمریکا، روز پنجشنبه در تلاش برای تبرئه ولیعهد عربستان سعودی از اتهام قتل خاشقچی، 17 تبعه این کشور را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

در فهرست تحریم‌های آمریکا، نام «سعود القحطانی» مشاور برکنار شده دیوان پادشاهی سعودی، «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در استانبول و «ماهر المطرب» افسر اطلاعاتی و از نزدیکان ولیعهد سعودی و رئیس تیم حفاظتی وی در سفرهای خارجی دیده می‌شود.

افراد تحریم شده امکان ورود به آمریکا را نخواهند داشت و تمامی دارایی های احتمالی آنان در این کشور مسدود می شود و هیچ تبعه و شرکت آمریکایی اجازه معامله با آنها را ندارد.

خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر گذشته (10 مهرماه) برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه در واکنش به بیانیه امروز دادستان کل عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی گفت که ادعای جدید ریاض درباره این جنایت قانع کننده نیست.

«شلعان الشلعان» معاون دادستان کل عربستان سعودی طی بیانیه ای روز پنجشنبه اعتراف کرد که جسد خاشقچی پس از قتل در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تکه‌تکه و به بیرون منتقل شده است.

الشلعان همچنین برای نخستین بار فاش کرد: این جنایت پس از مشاجره، درگیری و تزریق آمپول حاوی مواد مخدر با دوز بالا صورت گرفت که در نهایت منجر به جان باختن خاشقچی شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها