یک خبر چند خط تحلیل؛

عمر حکومت سلمانی ها در عربستان فقط یک هفته

عمر حکومت سلمانی ها در عربستان فقط یک هفته
شنبه 26 آبان 1397 - 19:53

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • درحالی که سازمان جاسوسی آمریکا محمد بن سلمان را مسئول قتل خاشقچی معرفی کرده است برخی از اسناد پای فرزند دوم سلمان را هم به این پرونده قتل باز کرده اند.


تحلیل:

  • ترامپ ساعاتی پیش اعلام کرد با وزیر خارجه اش و مسئولین سازمان سیا در خصوص نقش بن سلمان در قتل خاشقچی دیدار و گفتگو خواهد کرد این در حالی است که خلال یک ماه گذشته رییس جمهور امریکا اعضای دولتش را مکلف کرده بود راجع به این مساله اظهار نظر نکنند. به نظر می رسد حجم اسنادی که امریت بن سلمان در قتل خاشقچی را نشان می دهد به قدری است که ترامپ چاره ای جز قبول آنها و البته تلاش برای یافتن راهی میانه برای خارج کردن بن سلمان از این رسوایی پیش رو ندارد.
     
  • با بازشدن پای فرزند دوم سلمان یعنی خالد (که سفیر عربستان در آمریکا است) به این پرونده کار ترامپ در تبرئه امران قتل خاشقچی بیش از گذشته دشوار و پیچیده شده است. خالد نمی تواند تماس تلفنی با خاشقچی و دعوت او به کنسولگری را با هماهنگی برادر انجام نداده باشد و این یعنی مباشرت خالد در قتل خاشقچی در کنار بن سلمان.
     
  • از دیدگاه بن سلمان ترامپ به دلیل نقش آفرینی او در کنترل بازار نفت از یک سو و اصرار بر عملیاتی کردن پروژه "معامله ترامپ" در سایه همکاری سعودی محکوم و مجبور است که ردپای بن سلمان را از پرونده قتل پاک کند این در حالی است که ترامپ اینک و در سایه اثبات نقش خالد در این پرونده بیش از گذشته می تواند کنترل حکومت سلمانیزه شده عربستان را در دست داشته باشد و نگاه های افزون طلبانه خود را بر آن ها دیکته کند. ترامپ گفته بود حکومت سلمانی بدون آمریکا فقط دو هفته دوام خواهد داشت اما انگار باید این روزها دو هفته را به یک هفته تقلیل دهد.

پربیننده ترین خبرها