خشم اردنی ها؛ چگونه امان به تل آویو تبدیل شد؟!

خشم اردنی ها؛ چگونه امان به تل آویو تبدیل شد؟!
شنبه 26 آبان 1397 - 22:48

انتشار بخش هایی از فیلمی که در آن امان پایتخت اردن به عنوان لوکیشن فیلمبرداری از تل آویو انتخاب شده است، موجب خشم محافل اردنی و کاربران شبکه های اجتماعی شد.

العالم اردن

این فیلم که تولید شرکتDesert Motion Picture  است برای شرکت آمریکایی تولیدات تلویزیونی «نتفليكس» تهیه شده است و در آن اسامی خیابان ها و مناطق به زبان عبری مشاهده می شود و خودروها پلاک اسرائیلی دارند و زنان، لباس های سربازان اسرائیلی را به تن دارند.

به دنبال انتشار بخش هایی از این فیلم که اردنی ها آنرا نشانه عادی سازی علنی در روابط با اسرائیل برشمردند، تشکل موسوم به « برای حمایت از مقاومت و مقابله با عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام می کنم» در نامه ای به گروه تهیه فیلم وابسته به پادشاهی اردن، خواهان توضیح درباره نحوه اجازه دادن برای تصویربرداری برای این فیلم شد.

این تجمع در بیانیه ای ، این سوال را مطرح کرد که آیا موضوع این فیلم قبل از فیلمبرداری تحت نظارت قرار گرفته است یا نه.

این تجمع مخالفت خود را با این مساله که اردن از امان برای تبلیغ دشمن صهیونیست استفاده کند، اعلام کرد.

همچنین «حسین الخطیب» مسئول هنرمندان اردنی نیز گفت که این اتحادیه در جریان موضوع فیلم و یا جزئیات فیلم برداری قرار نگرفته است و هیچ طرفی از جمله بخش پادشاهی در تهیه فیلم به این اتحادیه درباره فیلم برداری که امان را به عنوان تل آویو نشان دهد، اطلاع نداده است.

الخطیب گفت که مرکز تهیه فیلم وابسته به پادشاهی اردن مسئول صدور مجوز برای تهیه فیلم است و درجریان تهیه چنین فیلمی قرار نگرفته است.

وی همچنین گفت که اتحادیه هنرمندان اردن، مرکز تهیه فیلم وابسته به پادشاهی اردن خواهد خواست که این فیلمبرداری را متوقف کنند.

این درحالیست که یک منبع در شرکت تولید سریال گفت: تصاویری که کاربران در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند، بخشی از آن  شهر امان به عنوان لوکیشن فیلم نشان میدهد و آنچه فعلاً تصویربرداری شده است، سریالی به نام  The Old Story  است که بخشی از درد و رنج مردم فلسطین و نحوه بدرفتاری نیروهای اشغالگر اسرائیلی با آن ها را  به تصویر می کشد.

منبع یاد شده که خواست نامش فاش نشود، افزود : 90 درصد از عوامل این فیلم اردنی و 10 درصد از آن ها آمریکایی و استرالیایی هستند و افرادی با تابعیت اسرائیلی دراین فیلم شرکت ندارند.

منبع یاد شده افزود: افراد تصاویر و عکس هایی را منتشر کردند که اسامی خیابان ها و پلاک خودروها به زبان عبری است ، اما تصاویر و صحنه هایی را که نشان دهنده تشییع جنازه یک شهید فلسطینی در خیابان های امان است، نشان ندادند.

منبع یاد شده خواهان حفظ آرامش و خودداری از داوری درباره این سریال شد و گفت که این سریال نشان دهنده میزان خشونت اسرئیلی ها در برخورد با ملت مبارز فلسطین است و درد و رنج فلسطینی ها در اردوگاه الیرموک در سوریه را نشان می دهد.

این منبع همچنین اعلام کرد که فیلم برداری در امان، اول دسامبر به پایان می رسد و قرار است که این سریال، شش ماه بعد پخش شود.

 

پربیننده ترین خبرها