تحلیل روز/

آیا ماجراجویی بن سلمان در الحدیده پایان خواهد یافت؟

آیا ماجراجویی بن سلمان در الحدیده پایان خواهد یافت؟
يکشنبه 27 آبان 1397 - 11:13

حوادث شهر الحدیده واقع در شمال غرب یمن در روزهای گذشته، با توجه به پیامدهای ترور خاشقچی توسط رژیم آل سعود بار دیگر پررنگ شده است.

العالم _ یمن

بسیاری از ناظران معتقدند بحرانی شدن مجدد الحدیده در چارچوب تلاش عربستان سعودی و امارات برای منحرف کردن فشارهای رسانه ای از عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولی عهد عربستان به حوادث الحدیده و پیروزی های نظامی است که بن سلمان در این درگیری رقم خواهد زد.

به گونه ای که محمد بن سلمان ولی عهد سعودی اخیرا برای کاستن فشارهای سیاسی و رسانه ای ناشی از مساله ترور خاشقچی در صدد عقد قراردادی با محمد بن زاید برای افزایش بحران در الحدیده است و با اعزام بیش از 35 هزار مزدور از مناطق مختلف یمن و خارج از آن که  برخی از گروه القاعده و داعش بودند و بعدا  گردان های عمالقه نام گرفت، طرحی برای حمله بدان و محاصره این شهر پی ریزی کردند. 

هدف بن سلمان از گردآوری این افراد و تجهیزشان به مدرن ترین سلاح های آمریکایی و غربی،  ایجاد درگیری جدیدی برای سقوط الحدیده و ثبت پیروزی چشمگیری است تا بتواند از طریق آن نخست از شدت فشارها  کاسته و رسانه ها را به درگیری ها و حوادث الحدیده رهنمون سازد، هدف دوم وی نیز ثبت یک  پیروزی نظامی به نام خود است تا شاید بخشی از اعتبار از دست داده خود در حوادث مربوط به ترور خاشقچی را  به دست آورد زیرا  رسانه ها با برداشتن همه القاب و عناوین پیشین وی به عنوان فردی میانه رو، صلح طلب، اصلاح گرا و نوگرا در عربستان که با آنها در صدد جذب غرب و رسانه های غربی  به خود بود ، وی را کاملا خلع سلاح کردند.

رسانه ها هم اکنون وی را دیکتاتور نادانی توصیف می کنند که هیچ چیز نمی داند بلکه نام وی با "اره" همراه شده و  در همه محافل رسانه ای نام محمد بن سلمان با "اره"  گره خورده است.

بن سلمان بی توجه به هشدار سازمان های بین المللی درباره خطرات حمله به الحدیده برای غیرنظامیان و بازتاب آن بر زندگی غیر نظامیان و بروز بحران انسانی و تشدید قحطی و انتشار بیماری ها؛ به امید پیروزی سریع و تسلط بر الحدیده طی یک یا دو روز یا دستکم  محاصره آن ، از چندین محور به این شهر حمله کرد.

 اما ایستادگی ارتش و کمیته های مردمی طرح بن سلمان و بن زاید را ناکام گذارد و ده روز درگیری نتوانست دستاوردی برای آنها داشته باشد به گونه ای که این نیروها در شرق و جنوب این شهر مستقر شدند و به مناطق صحرایی مشرف بر این شهر پیشروی کرده و در ورود به این شهر از سمت جنوب یا شرق  ناکام مانده و تلفات سنگینی نیز دیدند.

رسانه های جنگی یمن نیز صحنه هایی از کشته شدن ده ها مزدور در کمین ها و مین های کاشته شده در این منطقه، را  منتشر کرد.

"یحیی سریع " سخنگوی ارتش یمن نیز از کشته شدن صدها مزدور در درگیری های اخیر الحدیده خبر داد. 


"محمد ناصر البخیتی " یکی از رهبران جنبش انصار الله که در الحدیده حضور دارد نیز گفت ائتلاف سعودی برای چهارمین بار در الحدیده شکست خورد و هیچ دستاوردی در این عملیات نداشته است.

ائتلاف متجاوز، ده روز پس از درگیری خشونت آمیز دراطراف الحدیده  از توقف عملیات و آتش بس اعلام نشده در الحدیده خبر داد که البته دولت صنعاء این مساله را به شدت تکذیب کرد و گفت: ائتلاف متجاوز خود را برای پنجمین حمله به شهر الحدیده آماده می کند و هیچ آتش بس یا توافقی برای آتش بس در این جبهه ها وجود ندارد.

"جرمی هانت" وزیر امور خارجه انگلستان همزمان با حوادث الحدیده، گفت کشورش ،عربستان و امارات را در حمایت از این فرایند سیاسی یمن و توقف بحران های نظامی قانع کرده است.
 بریتانیا هم چنین پس از نشست شورای امنیت  در یمن،گفت : پیش  نویس قطعنامه را برای حمایت از 5 درخواست مارک لوک معاون دبیر کل سازمان ملل در امورانسان دوستانه  و هماهنگ کننده امداد اضطراری و اجرایی شدن آن را  به شورای امنیت ارائه خواهد داد.  لوکاک از شورای امنیت خواست بدون درنگ ، 5 اقدام فوری در خصوص یمن  اجرایی کند. 

این درخواست ها به قرار زیر است؛

1. پایان دادن به حملات به همه زیر ساخت ها و امکانات و اطراف آن که در عملیات امدادرسانی و واردات تجاری نقش مهمی دارد به نظر می رسد این شرط مستقیما به شهر الحدیده و بندر آن اشاره دارد.

2. تسهیل در حمایت از ارسال کمک های غذائی و دیگر کمک ها یعنی کالاهای اساسی به سراسر کشور 

3. ضرورت حمایت از اقتصاد یمن از طریق تزریق ارز و پرداخت دستمزدها 

4. افزایش بودجه و حمایت از عملیات امدادرسانی ها  

5. درخواست از همه طرف های درگیر برای همکاری با مارتین گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل برای پایان درگیری ها

مارک لوک بار دیگر خواهان تلاش سریع برای ایجاد اعتماد و رایزنی ها و از سرگیری مذاکرات کامل میان طرف های درگیر یمن شد.

اگر انگلستان در صدور این قطعنامه  صادق باشد به نظر می رسد بن سلمان به ویژه پس از سیلی جدید هم پیمانانش مبنی بر تاکید سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا  بر صدور دستور قتل جمال خاشقچی خبرنگار سعودی در استانبول توسط ولی عهد، به ماجراجویی های خود در الحدیده، پایان دهد.

زیرا منابع امریکایی اعلام کردند سازمان اطلاعات امریکا  نتیجه تحقیقات خود را درباره صدور دستور قتل خاشقچی توسط بن سلمان در اختیار دیگر نهادهای دولتی امریکا قرار داده است که  این نتیجه گیری با تاکید ترامپ بر عدم دست داشتن محمد بن سلمان در این مساله و تلاش اشکار برای دور کردن شبهه از وی و ادامه رابطه با وی، در تضاد است.
  
بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند اشاره سازمان اطلاعات امریکا، آینده ای برای بن سلمان نخواهد گذاشت و موجب افزایش فشارها بر وی می شود و به توقف ماجراجویی های نظامی وی در الحدیده خواهد انجامید این در حالی است که وی از سوی هم پیمانان امریکایی خود که در جنگ ظالمانه یمن طی چهار سال گذشته، وی را حمایت می کردند نیز طرد شده است. 

عبدالرحمن راجح
 

پربیننده ترین خبرها