امیر قطر : دوحه از پیشرفت های عراق حمایت می کند

امیر قطر : دوحه از پیشرفت های عراق حمایت می کند
يکشنبه 27 آبان 1397 - 15:44

شیخ "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر در دیدار "محمد الحلبوسی" رییس پارلمان عراق گفت که دوحه از موفقیت و پیشرفت های عراق حمایت می کند.

العالم ـ آسیا

به گزارش خبرگزاری دولتی قطر (قنا)، امیر قطر ساعاتی قبل از سفر خود به کرواسی در دیوان امیری با الحلبوسی دیدار و درباره روابط دو جانبه و راههای توسعه آن گفت وگو کرد.
این گزارش می افزاید: رییس پارلمان عراق همچنین با شیخ "عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی" نخست وزیر و وزیر کشور قطر هم به صورت جداگانه دیدار و در مورد مسایل مورد علاقه گفت وگو کرد.
خبرگزاری دولتی قطر اعلام کرد که در هر دو دیدار "احمد بن عبدالله بن زید آل محمود" رییس مجلس قطر هم حضور داشت.
سفر رییس پارلمان عراق به دوحه 10 روز بعد از سفر "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر به بغداد و دیدار با مقامات ، مسئولین و روسای احزاب این کشور انجام می شود.
همزمان با سفر وزیر خارجه قطر برخی منابع رسانه ای در عراق از پیشنهاد قطر به مقامات عراقی برای تشکیل یک ائتلاف پنج جانبه با حضور این دو کشور، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و سوریه خبر دادند.
روابط عراق و قطر در یک سال پایانی دولت "حیدر العبادی" نخست وزیر سابق عراق، توسعه نسبی داشت.
قطر و عراق ششم اردیبهشت ماه گذشته و در جریان سفر "کاظم فنجان الحمامی" وزیر وقت حمل و نقل عراق به دوحه، توافقنامه تامین مشترک سلامت و امنیت هواپیماهای غیرنظامی را امضا کردند. 
بر اساس توافق یاد شده دو کشور همچنین در زمینه تبادل اطلاعات، کارشناس و اعزام هیات های دو جانبه همکاری خواهند کرد. 
دو کشور سوم اردیبهشت ماه گذشته هم نخستین خط دریایی مستقیم ویژه حمل کالا بین بندر حمد قطر و ام قصر عراق را افتتاح کردند.
هفتم مرداد ماه سال 97 هم "عثمان علی الغانمی" رییس ستاد ارتش عراق در سفری که از سوی کارشناسان نظامی منطقه مهم و بی سابقه ارزیابی شد به قطر سفر کرد.
به گفته کارشناسان نظامی سفر رییس ستاد ارتش عراق به قطر در دستکم بیست سال گذشته بی سابقه بوده است و اولین سفر یک مقام ارشد نظامی این کشور به قطر از زمان سقوط صدام حسین محسوب می شد.
کارشناسان همچنین گفتند: سفر رییس ستاد ارتش عراق که از افسران با سابقه این کشور محسوب می شود نقطه تحولی در مناسبات دو کشور محسوب و پیش بینی می شود منشاء تحولات جدیدی در روابط بغداد – دوحه باشد. 
به گزارش ایرنا، پس از آنکه کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را بستند، بخشی از کالاهای موردنیاز قطر از سوی ترکیه و از طریق عراق به این کشور وارد می شود. 
قطر و عراق 23 اسفند گذشته هم توافقنامه همکاری های امنیتی امضا کردند.این توافق نامه همکاری در زمینه های مبارزه با تروریسم و تامین مالی آن، تقلب، جرایم سازمان یافته، مبارزه با موادمخدر، قاچاق، پولشویی و تامین امنیت بنادر و فرودگاه ها را شامل می شود. 
قطر در نشست بازسازی عراق که 25 بهمن 96 در کویت برگزار شد، یک بسته 1 میلیارد دلاری به صورت قرض و سرمایه گذاری برای طرح های زیربنایی و بازسازی به این کشور اختصاص داد. 
البته قطر مشخص نکرد چه بخشی از این مبلغ به عنوان قرض و چه بخشی به صورت سرمایه گذاری ارایه می شود. 
اوایل سال جاری میلادی و به دنبال پیروزی‌های نظامی علیه گروه تروریستی داعش در عراق، قطر تصمیم به ازسرگیری پرواز هواپیماهای خود در آسمان عراق گرفت.

پربیننده ترین خبرها