ذوالفقاری در دیدار با قائم مقام وزیر کشور ترکیه:

ایجاد تحریم، درگیری و جنگ میان کشورها برای حفظ منافع آمریکا است

ایجاد تحریم، درگیری و جنگ میان کشورها برای حفظ منافع آمریکا است
دوشنبه 28 آبان 1397 - 17:20

در دیدار ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با قائم مقام وزیر کشور ترکیه بر افزایش همکاری های دوجانبه برای مبارزه با تروریسم تاکید شد.

العالم - ایران / سیاسی

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور،  پیش از ظهر امروز دوشنبه 28 آبان با «محترم اینچه» قائم مقام وزارت کشور ترکیه که به تهران سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

ذوالفقاری در این دیدار گفت: ایران و ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم توفیقات خوبی داشتند. دو کشور به خوبی مقابل تهدیدات امنیتی عمل کرده اند و پیشرفتهای منطقه ای خوبی حاصل شده است که اگر این روند ادامه یابد ثبات و آرامش بیشتری در منطقه ایجاد خواهد شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن تأکید بر افزایش هماهنگی ها و همکاری های مرزی دو کشور تأکید کرد: علت اصلی موفقیت‌های ایران و ترکیه در مناطق مرزی، اداره درونی و خواست قطعی دو کشور در این زمینه است.

وی ادامه داد: ممکن است در آینده نیز دو کشور ایران و ترکیه مشکلاتی خواهند داشت که امیدواریم نشست امروز مسیر هماهنگی و همکاری های بیشتر را مهیا کند.

ذوالفقاری تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که امنیت و آسایش برای دو کشور و ثبات در منطقه ایجاد شود و این خواست مقامات دو کشور است.

وی ضمن قدردانی از موضع گیری دولت ترکیه در مواجهه با اقدامات یکجانبه علیه ایران گفت: به گفته خود آمریکایی ها، جرم ایران این است که به حرف آمریکا گوش نداده است. آمریکا علیه کشورهای منطقه در تلاش است و در هر دوره ای کشوری را علیه کشور دیگری می شوراند و حتی به متحدان خود هم رحم نمی کند و پس از دریافت های سرویس های لازم آنها را نیز نابود می کند.

ذوالفقاری تصریح کرد: متاسفانه کشورهای دنیا کنارهم و متحد نیستند به همین دلیل آمریکا در جهان یکه تازی می کند. ایجاد اختلاف، تحریم و فشار اقتصادی، درگیری و جنگ میان کشورها نیز برای حفظ منافع آمریکا است.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا این بار آشکارا از نیات و اهداف خود می گوید، اظهار کرد: از این رو همکاری های دو کشور بسیار مهم است. 

ذوالفقاری تاکید کرد: نیاز به مکانیزم جدی برای کنترل مرزها داریم که این موضوع می تواند در کارگروه مشترک دو کشور حل و فصل شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن اشاره به هزینه های سنگین مبارزه با قاچاق مواد مخدر تاکید کرد: در شرق کشور با انواع گروههای تروریستی، مهاجرت گسترده غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر مواجهیم با این حال تمام تلاش خود برای مقابله با این مسائل داریم اما اروپا در این زمینه هیچ کمکی به ما نکرده است.

وی ادامه داد: باید همکاری های اطلاعاتی بیشتری داشته باشیم و اقدامات عملی را در زمینه مبارزه با قاچاق و تروریسم افزایش دهیم تا شبکه های قاچاق را نابود کنیم و برای مقابله با اقدامات تروریستی نیازمند ساز و کار عملی هستیم.

ذوالفقاری به رایزنی های دو کشور در راستای پرداخت خسارت به جان باختگان عملیات تروریستی در ترکیه اشاره کرد و گفت: می توان توافقی در این خصوص داشته باشیم.

در ادامه محترم اینچه قائم مقام وزیر کشور ترکیه نیز با اشاره به اینکه روابط دوستانه دو کشور در مسیر مطلوبی حرکت می کند، گفت: شاهد تحولات مثبت هستیم که به نفع دو کشور خواهد بود.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن سفر وزیر کشور ایران و فرمانده نیروهای مرزبانی به ترکیه گفت: دوستان دو کشور در منطقه از این سطح روابط ایران و ترکیه استقبال می کنند اما دشمنان دو کشور از این سطح روابط ناراحت اند.

محترم اینچه با تاکید بر اینکه روابط دو کشور خصوصا در مباحث امنیتی پیشرفت خوبی داشته است، افزود: در حوزه اقتصادی و تجاری کارهای زیادی می توان انجام داد اما امنیت مسئله مهمی است که اگر نباشد تجارت و اقتصاد هم دچار مشکل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در بعضی از حوزه ها خصوصا مبارزه با مواد مخدر و همکاری های نیروهای انتظامی دو کشور نیاز به روابط نزدیک تر داریم. البته همکاری ها در این زمینه ها خوب است اما باید بیشتر شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور تروریستها در منطقه گفت: دو کشور نیاز به همکاری و عملیات مشترک در این حوزه دارند.

اینچه تاکید کرد: بعد از ورود نیروهای آمریکایی به افغانستان فعالیت تروریستها، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به هدف گیری ایران و ترکیه از سوی برخی طرف های فرامنطقه ای  افزود: اگر تدابیر جدی اتخاذ نکنیم با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

قائم مقام وزیر کشور ترکیه همچنین در خصوص تداوم همکاری های دوجانبه برای کنترل مرزهای مشترک، گشت زنی همزمان، اقدامات موثر در خصوص مبارزه با قاچاق، عملیات مشترک علیه پایگاه های تروریستی و ایجاد کانالهای ارتباطی میان نیروهای مرزی اعلام آمادگی کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها