یک خبر چند خط تحلیل؛

سه شنبه سیاه در انتظار "آل سلمان"

سه شنبه سیاه در انتظار
دوشنبه 28 آبان 1397 - 19:30

العالم _ عربستان سعودی

خبر:
 

  • سردبیر روزنامه ینی شفق اعلام کرد امروز یا در طول هفته نواری صوتی را منتشر می کند که ثابت می کند محمد بن سلمان آمر قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول بوده است.


تحلیل:

  • در ماجرای قتل خاشقچی در حالی که دولت ترکیه بر اطلاع رسانی به شیوه قطره چکانی اصرار داشت، رسانه های ترک به شکلی کاملا آزاد اطلاع رسانی می کردند و البته اطلاعات، تحلیل ها و حتی سناریوهایی که برای رسانه ای کردن ماجرای قتل طراحی و ارائه می کردند عمدتا با واقعیتی که بعد از آن توسط دولت رسانه ای می شد عمدتا تفاوتی نداشت. مبتنی بر این سابقه انتظار می رود سخنان سردبیر ینی شفق مبنی براینکه با انتشار نوار صوتی جدید زلزله ای در راه است که کاخ سعودی را زیر و رو خواهد کرد قرین واقعیت باشد.
     
  • در حالی که ترامپ از گوش دادن به نوار صوتی قتل خاشقچی به دلیل ترسناک بودن آن پرهیز کرد و البته پامپئو و رییس سازمان سیا که معتقد به امریت بن سلمان در قتل خاشقچی است جلسه گذاشت و متعاقب ان اعلام کرد سه شنبه قاتل را معرفی خواهد کرد چنانچه نوار صوتی جدید و کلام ترامپ متصل به یک منبع اطلاعاتی واحد باشند می توان انتظار داشت از این پس در تاریخ سعودی روز 20 نوامبر به "سه شنبه سیاه" نامگذاری شود.
     
  • در حالی که همه شواهد بر غلیه بن سلمان و موید امریت او در قتل خاشقچی است به نظر می رسد "آل سلمان" همچنان به لطف و راهگشایی ترامپ امیدوار هستند. کلام امروز ملک سلمان در توجه دادن امریکا به انچه خطرات ایران برای جهان نامیده شد احتمالا در همین راستا و در آخرین ساعات باقی مانده به رونمایی از قاتل اصلی خاشقچی صورت پذیرفت . حالا یا ترامپ باید با معرفی قاتل واقعی یعنی بن سلمان تاریخ انقضای "سلمانیزاسیون" در عربستان را اعلام کند و یا چنانکه عادت اوست باز هم بر بی گناهی ولیعهد تاکید کند و حداکثر او را آگاه به قتل و نه امر آن معرفی کند. اگرچه ثمره هر دو رویکرد حکایت مباشرت بن سلمان در قتل خاشقچی دارد و سه شنبه ای سیاه  را برای آل سلمان رقم خواهد زد.

پربیننده ترین خبرها