روزنامه ینی شفق ترکیه اعلام کرد:

نزدیک شدن ولیعهدی بن سلمان به نقطه پایان / انتشار اسناد صوتی قتل خاشقچی به زودی

نزدیک شدن ولیعهدی بن سلمان به نقطه پایان / انتشار اسناد صوتی قتل خاشقچی به زودی
دوشنبه 28 آبان 1397 - 19:43

سردبیر روزنامه ینی شفق ترکیه گفت: انتشار عمومی اسناد صوتی قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، آل سعود را در میان افکار عمومی جهان رسوا و ولیعهدی محمد بن سلمان را به نقطه پایان نزدیک می کند.

العالم ـ ترکیه

 ابراهیم کاراگول با انتشار مقاله ای با عنوان "امروز و یا این هفته اسناد صوتی منتشر می شود...!! در دربار پادشاهی عربستان زلزله ای رخ می دهد..!! کار بن سلمان یکسره می شود. و اتحاد فروشندگان قدس به صهیونیست ها سقوط می کند" در روزنامه ینی شفق نوشت: اسناد صوتی مربوط به قتل خاشقچی (لحظات قبل، حین ارتکاب و پس از جنایت) به زودی به صورت عموم منتشر می شود چرا که رفتار محتاطانه دست اندرکاران بین المللی در برخورد با عوامل این اقدام جنایتکارانه باعث شد تا تصمیم به انتشار عمومی این اسناد گرفته شود.
به نوشته این کارشناس سیاسی ترک، اسناد صوتی حاوی مکالمات قاتلان و ارتباط آنها با دفتر ولیعهد سعودی و همچنین مستنداتی از همکاری بعضی سرویس های اطلاعاتی سایر کشورها است و بی گمان زلزله ای را در منطقه به ویژه در دربار پادشاهی سعودی ایجاد خواهد کرد.
کاراگول بیان کرد: بن سلمان به رغم اجرای سناریوهای پیچیده و هزینه کردن میلیاردها دلار برای سرپوش گذاشتن بر زوایای پشت پرده این جنایت، نمی تواند از اتهام امر به قتل خاشقچی فرار کند چرا اسناد موجود به صورت کاملا آشکاری گویای آلوده بودن دست ولیعهد عربستان در خون این روزنامه نگار است.
بنا بر گفته این روزنامه نگار نزدیک به دولت ترکیه، عربستان سعودی به همراه امارات متحده عربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی حاضر به هر گونه معامله در راستای دور کردن اتهام از بن سلمان شده و در این راستا بحث استرداد گولن و نرمش در برابر قطر را نیز مطرح کرده اند.
وی افزود: حذف بن سلمان از قدرت و رسوایی وی، شکستی بزرگ برای ائتلاف آمریکا، مصر، عربستان و امارات خواهد بود و متلاشی شدن این جبهه فتنه گر، منجر به آشکار شدن نقشه های پشت پرده آنها در منطقه علیه ایران، ترکیه، یمن، سوریه، عراق و لبنان خواهد شد.
سردبیر روزنامه ینی شفق نوشت: دونالد ترامپ از آشکار شدن همه ابعاد قتل خاشقچی وحشت دارد چرا که به خوبی می داند جراد کوشنر داماد وی نیز در این ماجرا موثر بوده است.
به گفته کاراگول، مثلث بن سلمان، بن زیاد و کوشنر طراح بسیاری از فتنه ها علیه خاورمیانه از جمله فراهم کردن زمینه فروش مکه و مدینه به رژیم اشغالگر قدس بودند و امروز افشای اسناد قتل خاشقچی، این اتحاد سه جانبه را شکسته و موقعیت ترامپ را در داخل ایالات متحده آمریکا نیز تضعیف می کند.
این تحلیلگر سیاسی ترک، گزارش سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) مبنی بر آمریت بن سلمان از یک سو و انتشار عمومی امروز و یا فردای اسناد صوتی قتل خاشقچی، بی گمان هفته ای بحرانی را رقم خواهد زد و بر گزارش روز سه شنبه آمریکا درباره قتل خاشقچی تاثیر شگرفی خواهد گذاشت و اگر آل سعود، بن سلمان را عزل نکند باید منتظر عواقب سنگین تری باشد.
بنابر اعتقاد کاراگول، بن سلمان روزهای پایانی ولیعهدی خود را می گذراند و البته عزل وی بدون کنار رفتن ولیعهد امارات متحده عربی، نمی تواند کمک موثری به ارتقای آرامش منطقه کند چون بن زاید به واقع فرمانده فتنه هاست.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز امروز با انتشار گزارشی به نقل از واشنگتن پست نوشت: بن سلمان به دنبال دروغی است تا بتواند از مسئولیت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی شانه خالی کند و دولت ترامپ نیز در این کار به وی کمک می کند.
در بخش دیگر این گزارش با ابراز اینکه وزارت خزانه داری آمریکا 17 مظنون را تحریم کرده ولی بن سلمان و مقامات ارشد اطلاعاتی عربستان را نادیده گرفته است، تاکید شده است: با وجود آن که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را داده، ترامپ از وی دفاع می کند.
با گذشت نزدیک به یک ماه از اعتراف آل سعود به قتل خاشقچی، هنوز خبری رسمی در خصوص وضعیت جنازه این روزنامه نگار منتشر نشده است.
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود. 
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. 
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند. 
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.

پربیننده ترین خبرها