لحظه شماری براي تصميمات سرنوشت ساز در ادلب

لحظه شماری براي تصميمات سرنوشت ساز در ادلب
سه شنبه 29 آبان 1397 - 20:48

العالم - سوریه

خبر:

وزیر دفاع روسیه امروز در گفتگو با همتای ترک خود گفت: باید تصمیماتی سریع برای حمایت از منطقه عاری از سلاح در ادلب گرفته شود. منطقه ای که تحت الشعاع اظهارنظرات مختلف قرارگرفته است.

تحلیل:

- این روزها اظهارات متفاوتی درخصوص سرنوشت توافق سوچی و میزان موفقیت آن می‌شود؛ حجم تردیدها درموفقیت این توافقنامه به حدی است که از سویی به نظر می‌رسد گروه‌های مسلحی که بنا بود سلاح برزمین بگذارند و در منطقه حایل خالی ازسلاح در نوار اطراف ادلب تمرکز داده شوند، جانی دوباره گرفته و مجددا فتنه گری می‌کنند و از دیگر سو اجرای بندهای مصوب سوچی با آسیب وقت کشی مواجه شده اند.

- عدم توفیق مجریان توافقنامه سوچی در اجرای بندهای این توافقنامه به قدری مساله ساز شده است که بناست اجلاس پیش رو در آستانه ضمن تمرکز براین مساله، فضای سیاسی سوریه را نیز به نمایندگی از کلیه موثرین درسوریه مورد اهتمام جدی قراردهد.

- برخی از تحلیلگران بر این باورند که منطقه شمال شرق سوریه و ماجرای کردها برای ترکیه درسطحی از اهمیت قرار داشته است که ماجرای ادلب را به حاشیه رانده است؛ درعین حال روسیه بدلیل جلوگیری از سقوط ترکیه در دامان آمریکا از اعمال جدیت در نهایی شدن توافقات سوچی پرهیز کرده است، آمریکا به هیچ وجه خیال ترک شمال شرق سوریه را ندارد و بالاخره مسلحین در سایه کم توجهی به مساله توافق سوچی موفق شده اند سلاح های شیمیایی را درطول منطقه حایل برای روز مبادا پراکنده سازند. جمله این مسائل در کنار هم توجه به تعیین تکلیف کردن برای ادلب را بیش از هر زمان جدی معرفی میکند؛ اینکه آیا عملیات نظامی یا احیای موثر توافق سوچی در حل مساله ادلب در دستور کار قرار گیرد را باید تا اجلاس پیش رو در آستانه به انتظار نشست.

پربیننده ترین خبرها