سناتورها رودروی ترامپ؛ ترامپ در آغوش بن سلمان

سناتورها رودروی ترامپ؛ ترامپ در آغوش بن سلمان
چهارشنبه 30 آبان 1397 - 16:25

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه موضع گیری های متناقض خود درباره پرونده قتل روزنامه نگار عربستانی، با نادیده گرفتن گزارش دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده در مقصر بودن بن سلمان در این جنایت، دربست از حکومت آل سعود حمایت و ژست حقوق بشری کشورش را مقابل جهانیان خراب کرد.

العالم - آمریکا

اقدامات دونالد ترامپ که به عقیده بسیاری از صاحب نظران به دور از تدبیر سیاسی بوده و همه چیز را تجارت صرف با پیش فرض درآمدزایی با شگرد توجیه امنیت اقتصادی آمریکا می نگرد، در آخرین بیانیه خود عربستان و حاکمان آن را از پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه گار سعودی با بی شرمی مبرا دانست و از آل سعود به عنوان شریکی استراتژیک برای مقابله با کشورهای مستقل و قدرتمند همچون ایران در منطقه یاد کرده است.

ترامپ همچنین برای خلاصی گاو شیرده آمریکا از باتلاق یمن و خروج آبرومندانه متجاوزان سعودی از این قائله، بازهم به دنبال دادن آدرس غلط برای پاک کردن صورت مساله این فضاحت بوده و ختم جنگ در فقیرترین کشور عربی (یمن) و پایان لشکرکشی بی حاصل و حقارت بار عربستان را منوط به پایان دادن حمایت ایران از یمنی ها عنوان کرده است!

رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب در بیانیه ای پیرامون قتل خاشقچی، به جای پرداختن به جنایات سعودی ها با رد دخالت شاه و ولیعهد عربستان در قتل این روزنامه نگار، به اتهام زنی علیه ایران پرداخت.
ترامپ همچنین با بیان اینکه ممکن است محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از قتل خاشقچی باخبر بوده یا نبوده باشد، تاکید کرد که روابط راهبردی واشنگتن و ریاض ادامه خواهد یافت.

مقامات آمریکایی پس از انتشار بیانیه ترامپ درباره قتل فجیع جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی، از مواضع ترامپ انتقاد کردند.

فاینشتاین: مبهوت شدم!

دایان فاینشتاین عضو دموکرات سنای آمریکا از ایالت کالیفرنیا در بیانیه ای گفت: از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد عربستان سعودی را به خاطر قتل برنامه ریزی شده جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی تنبیه کند، مبهوت شدم.

فاینشتاین افزود: دیگر به هیچ طرحی برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی رای مثبت نمی دهم.

سندرز: فریبکارانه بود!

سناتور دموکرات برنی سندرز هم گفت: دونالد ترامپ با انتشار یک بیانیه غیرمنسجم و فریبکارانه تلاش کرد از نظام استبدادی سعودی دفاع کند.

وی افزود: ترامپ بر خلاف این واقعیت که ائتلاف سعودی سبب اصلی ویرانی و کشتار در یمن است، ایران را مسئول جنگ فاجعه بار در یمن معرفی کرد.

پال: سلاح ندهید!

رند پال سناتور جمهوری خواه هم در واکنش به بیانیه ترامپ گفت: حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که تسلیحات پیشرفته خود را در اختیار عربستان قرار ندهیم که از آن در جنگ یمن استفاده کند.

وی با تاکید بر این که دونالد ترامپ در بیانیه اخیر خود عربستان و نه آمریکا را در اولویت قرار داد، خاطر نشان کرد به اعمال فشار برای تصویب قانون منع فروش تسلیحات به عربستان و توقف جنگ در یمن ادامه می دهم.

لئون پانتا؛حقایق نادیده گرفت !

لئون پانتا وزیر دفاع سابق آمریکا و رئیس سابق سازمان سیا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام اس ان بی سی» گفت: دونالد ترامپ چشمش را به روی حقایق پرونده جمال خاشقجی بسته است.

دیپلمات پیشین آمریکایی: بی اعتبار کردن سیا!

 دیپلمات پیشین آمریکا در عربستان بیانیه ترامپ در حمایت از سعودی را آبکی و گزافه دانست و گفت: رئیس جمهوری آمریکا ارزیابی سازمان های امنیتی خود را درباره نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقچی نادیده گرفت و با اتهام های بی اساس علیه ایران، بی اعتبار کردن سیا را توجیه کرد.

باب کورکر: کاخ سفید روابط عمومی بن سلمان شده است

باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در توئیتر خود نوشته است «هرگز فکر نمی‌کردم شاهد روزی باشم که کاخ سفید نقش توجیه‌گر یک شرکت روابط عمومی برای ولیعهد عربستان را بازی کند».

از سوی دیگر، «ران وایدن» سناتور دمکرات از ایالت اورگان افزود که ترامپ با این بیانیه به روشنی گفت که برای او مهم نیست چه کسی دستور قتل روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.

وایدن همچنین هشدار داد که اگر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) ارزیابی خود درباره قتل خاشقچی را به صورت علنی منتشر نکند، هفته آینده قانونی را برای اجبار این سازمان برای علنی کردن این گزارش به کنگره معرفی می کند.

به گفته سناتورهای آمریکایی، مقام های سیا در جلسات استماع محرمانه در کنگره آمریکا گفته اند که ارزیابی های آن ها نشان می دهد بن سلمان آمر قتل خاشقچی بوده است.

یک سناتور ارشد آمریکایی و هم حزبی ترامپ هم گفت که واشنگتن نباید از قتل خاشقچی توسط سعودی ها چشم پوشی کند. 

«لیندزی گراهام» افزود: یک چیز که من از زمان اوباما (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) یاد گرفتم این است که اگر از مشکلات موجود در خاورمیانه چشم پوشی کنیم، به ندرت جواب می گیریم. 

گراهام با بیان اینکه اکنون نیز در جهت منافع ملی آمریکا نیست که از قتل خاشقچی روزنامه نگار سعودی چشم پوشی کند، تاکید کرد: تحریم های جدی علیه خاندان حاکم سعودی از جمله افراد خاص آن، حمایت هر دو حزب را در پی خواهد داشت.

دیگر سناتور هم حزبی رئیس جمهوری آمریکا نیز با طعنه به سیاست «اول آمریکا»، بیانیه ترامپ در حمایت از حاکمان سعودی را حاکی از سیاست «اول سعودی» دانست و خواستار تحریم عربستان شد.

محمدجواد ظریف : شرم آور بود!

وزیر خارجه ایران در واکنش به بیانیه ترامپ در تطهیر حاکمان سعودی از قتل روزنامه نگار منتقد، با شرم آور خواندن این موضعگیری نوشت: شاید مسئول آتش سوزی (جنگل) کالیفرنیا هم ما هستیم.

محمدجواد ظریف ادامه داد: ترامپ به شکلی عجیب و غریب بند اول بیانیه شرم آور خود درباره جنایات سعودی ها را به متهم کردن ایران به هرگونه شرارتی که به فکرش می رسد، اختصاص می دهد.
وی افزود: چه بسا مسئول آتش سوزی (جنگل) کالیفرنیا هم ما باشیم، چون کمک نکردیم جنگل ها را با چنگک تمیز کنند، آنگونه که فنلاندیها این کار را می کنند؟

وزیر امور خارجه کانادا :برخورد با قاتلان خاشقجی

کریستیا فریلند وزیر امور خارجه کانادا گفت که کشورش موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را پرونده ای مختومه در نظر نمی گیرد.

فریلند همچنین تاکید کرد که کانادا قتل خاشقچی را در نشست آینده سران گروه 20 در آرژانتین مطرح و بر انجام یک تحقیقات شفاف بین المللی در این زمینه اصرار می کند.

وزیر خارجه کانادا تصریح کرد موضع بسیار روشن اوتاوا برخورد با مسئولان قتل خاشقچی است.
فریلند همچنین پیشتر گفته که کانادا در حال بررسی اعمال تحریم هایی علیه عربستان در رابطه با قتل خاشقچی است.

به هر سوی تلاش ترامپ برای رهایی حکومت آل سعود از پرونده قتل روزنامه نگار عربستانی و ربط دادن به دیگر مسائل به قصد انحراف اذعان جهانی و پاک کردن صورت مساله، حرکتی مذبوحانه و محکوم به شکست برای حامی و جانی است.

پربیننده ترین خبرها