نخستین سفر دوره‌ای «بن سلمان» به سه کشور عربی پس از قتل «خاشقچی»

نخستین سفر دوره‌ای «بن سلمان» به سه کشور عربی پس از قتل «خاشقچی»
چهارشنبه 30 آبان 1397 - 11:06

ولی عهد عربستان جمعه آینده قرار است در نخستین سفر دوره‌ای پس از ماجرای قتل «جمال خاشقچی»، به امارات، بحرین و مصر سفر کند.

العالم - عربستان سعودی

«محمد بن سلمان» ولی عهد عربستان سعودی که هفته‌هاست به شدت به دلیل اتهامات وارده به او در پرونده قتل «جمال الخاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا، تحت فشار است، قرار است طی چند روز آتی به سه کشور عربی سفر کند.

به نوشته «عربی پست»، یک منبع آگاه دیپلماتیک در ریاض، سه‌شنبه (20 نوامبر)، اعلام کرد که وی قرار است جمعه آینده، در چارچوب یک سفر دوره‌ای خارجی، پیش از سفر به آرژانتین به منظور شرکت در نشست «جی- 20»، به سه کشور عربی امارات، بحرین و مصر سفر خواهد کرد.

این منبع در ادامه گفت: مذاکرات ولی عهد عربستان در امارات، بحرین و مصر درباره تحولات جاری در یمن و شیوه‌های مقابله با تروریسم، ایران، تعامل با روند صلح در منطقه و تقویت روابط دوجانبه ریاض با این کشورها خواهد بود.

«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان نیز، شب گذشته اعلام کرد که بن‌سلمان در چارچوب یک سفر دوره‌ای خارجی، به آرژانتین نیز سفر خواهد کرد. اما به نام کشورهای دیگر هیچ اشاره‌ای نکرد.

این در حالی است که روزنامه‌ فرانسوی «لوموند» خواستار عدم دعوت ولی‌عهد سعودی به نشست آتی گروه ۲۰ در «بوینس آیرس»، پایتخت آرژانتین که قرار است اواخر ماه میلادی جاری؛ برگزار شود، شده است زیرا دعوت از او برای شرکت در نشست آتی گروه ۲۰ (۲۰ کشور دارنده اقتصاد بزرگ) حامل پیام وحشتناکی برای خانواده «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار مقتول سعودی و همه کسانی خواهد بود که به توقف «خودکامگی و تکبر» این شاهزاده سعودی امیدوارند.

این نخستین سفر دوره‌ای ولی‌عهد عربستان پس از قتل خاشقچی به شمار می‌رود. عربستان سعودی مدعی است که قتل خاشقچی از سوی نیروهای خودسر بوده و ولی‌عهد سعودی هیچ گونه نقشی در این قتل نداشته است.

با این حال، براساس گزارش‌های رسانه‌ای، ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) این است که آمر اصلی قتل جمال خاشقچی کسی نیست جز خود محمد بن سلمان.

فارس

پربیننده ترین خبرها