مسئول سوری: اگر توافق سوچی سریعا اجرایی نشود، دمشق عملیات ادلب را آغاز می‌کند

مسئول سوری: اگر توافق سوچی سریعا اجرایی نشود، دمشق عملیات ادلب را آغاز می‌کند
چهارشنبه 30 آبان 1397 - 12:16

نائب رئیس کمیته مصالحه در پارلمان سوریه با اشاره به لزوم اجرای هر چه سریعتر توافق ادلب، تأکید کرد که ساکنان این استان با ارتش سوریه روزانه تماس می‌گیرند و منتظر آغاز این عملیات هستند.

العالم - سوریه

 «حسین راغب» نائب رئیس کمیته مصالحه در پارلمان سوریه تأکید کرد که دمشق منتظر اجرای «توافق ترکیه و روسیه (سوچی) است، و اگر در مدت زمان کوتاهی اجرایی نشود، عملیات نظامی [نسخه] جایگزین خواهد بود».

در 17 سپتامبر گذشته «توافق ادلب» بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در شهر سوچی حاصل و قرار شد که پس از ایجاد یک «منطقه عاری از سلاح»، تروریست‌ها خود و سلاح سنگین شان را از این منطقه خارج کنند، ولی تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده و ترکیه موفق نشده است تروریست‌ها را قانع کند که این منطقه را ترک کنند.

راغب به روزنامه «الوطن» سوریه گفت که «ملت سوریه انتظار عملیات نظامی دارند؛ زیرا شهروندان ادلب بی‌صبرانه منتظر ارتش هستند تا در بیرون راندن تروریستها از استان خود» در کنار نیروهای سوری حضور داشته باشند.

ترکیه نیز به بهانه ایجاد «پست‌های دیدبانی» مناطقی را در ادلب، ریف حلب و حماه به تسلط خود درآورده است و آن را در داخل در توافق مناطق «کاهش تنش» می‌داند.

توافق مناطق کاهش تنش میان روسیه، ایران و ترکیه مورد توافق قرار گرفت و از 6 ماه مه وارد فاز اجرایی شد. در واقع این کشورها، کشورهای ناظر بر مذاکرات «آستانه» بودند.

راغب درباره احتمال درگیری ارتش سوریه با نظامیان ترکیه گفت: «طرف ترکیه‌ای جرأت نخواهد کرد مستقیما با سوریه درگیر شود؛ زیرا رهبری سوریه و اراده مردمی در برابر تجاوز ترکیه سکوت نخواهد کرد و در صورت هر گونه تجاوزی، پاسخ محکمی خواهد داد».

وی با اشاره به اینکه نگاه منطقه‌ای و بین‌المللی به عملیات آتی ارتش سوریه در ادلب تغییر کرده، اظهار داشت که افکار عمومی جهان با تصویری مواجه است که با تصاویری که شبکه‌های الجزیره و العربیه پخش می‌کرد، تفاوت دارد.

نائب رئیس کمیته مصالحه در پارلمان سوریه اعلام کرد که از سال 2016 هیئتهای پارلمانی و سیاسی از اقصی نقاط جهان وارد سوریه شدند و به چشم خود واقعیت رخدادها و زندگی مردم را مشاهده و با مردم که در آزادی و دموکراسی به سر می‌برند، مصاحبه کردند.

راغب درباره استان ادلب هم گفت: «شهروندانی که در ادلب باقی مانده‌اند، دو دوسته هستند: یک دسته با افراد مسلح و یک دسته با حکومت که [این دسته] به صورت اجباری در استان باقی مانده‌اند تا املاک خود راحفظ کنند. این افراد روزانه با ما تماس می‌گیرند».

وی با بیان اینکه گروه‌های تروریستی حاضر در ادلب هم دچار شکاف و چند دستگی شده‌اند، خاطرنشان کرد که این گروهها «نماینده هیچ حکومت یا نظامی نیستند، بلکه نماینده گروه‌هایی هستند که از نظر عقلانی، سیاسی و مذهبی عقب مانده هستند و هیچ دین و اعتقادی ندارند».

راغب در پایان درباره آنچه «انتخابات شورای محلی» نامیده می‌شود و در مناطق تحت اشغال تروریستها برگزار می‌شود، تأکید کرد که «این انتخابات ارزشی ندارد و بیانگر اراده شهروندان نیست. [این انتخابات] باطل است؛ زیرا خارج از اصول و معیارهای قانونی است. [این انتخابات] تلاشی از سوی نظام ترکیه است تا زمان و دستاوردهای بیشتری به دست آورد... [ولی ما] نمی‌پذیریم که یک ذره از خاک سوریه خارج از حاکمیت دولت باشد».

فارس

پربیننده ترین خبرها