امارات روابط تجاری خود با سوریه را از سر می گیرد

امارات روابط تجاری خود با سوریه را از سر می گیرد
پنج‌شنبه 1 آذر 1397 - 09:17

برخی منابع آگاه عربی اعلام کردند که امارات برای شروع روابط دیپلماتیک در نخستین گام با سوریه تبادلات تجاری با دمشق را از سر می گیرد.

العالم - امارات

به گزارش شبکه تلویزیونی «روسیا الیوم»، پیش بینی می شود از سرگیری روابط تجاری دوجانبه امارات و سوریه، اوایل سال آینده میلادی آغاز و بدین ترتیب بازگشت روابط دوجانبه بزودی از سر گرفته شود.

بر اساس اطلاعاتی که این شبکه تلویزیونی به آن دست یافته، از هفته ها پیش گفت وگو میان دو طرف انجام شد و گروهی از دیپلمات های سوری در امارات حضور پیدا کردند که این موضوع، موجب شد، ابوظبی گروهی را برای ساماندهی سفارتخانه این کشور عازم پایتخت سوریه کند.

اظهارات مقام های سوری از تلاش امارات برای بازگشایی سفارت این کشور در دمشق حکایت دارد؛ اما این اقدام از سوی مقام های سوریه بیان نشد و اعلام آن را به مقام های ابوظبی محول کردند؛ به گونه ای که «فیصل المقداد» معاون وزیر امورخارجه سوریه اعلام کرد: تصمیم به بازگشایی سفارت امارات به خود این کشور بستگی دارد؛ چرا که کشوری مستقل است و حق اعلام و انتشار این خبر را دارد.

به نظر می رسد موضوع بازگشایی سفارتخانه های کشورهای عربی تنها محدود به امارات نباشد؛ چرا که برخی منابع سیاسی در ژنو اعلام کردند که دیگر کشورهای عربی نیز عملاً گام هایی برای بازگشت روابط دیپلماتیک با سوریه برداشته اند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، تصمیم گیری برای از سرگیری روابط این کشورها با سوریه را تسریع بخشیده است.

این منابع گزارش دادند که گشایش روابط امارات با دمشق را نمی توان گامی متمایز از اقدامات مشابه از سوی عربستان دانست؛ چرا که سیاست های این اعضای حاشیه خلیج فارس در بسیاری از موضوعات بسیار به یکدیگر نزدیک است.

همزمان با بالاگرفتن خبرهای از سرگیری روابط کشورهای عربی با دولت سوریه، خبرگزاری رسمی کویت (کونا) پیش تر به نقل از «خالد الجارالله» معاون وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که روابط دیپلماتیک کشورش با سوریه قطع نیست؛ بلکه معلق است.

به نظر می رسد بازگشت روابط عادی میان کشورهای عربی و سوریه، یک موضوع حیاتی برای حل سیاسی بحران دمشق است؛ به گونه ای که «خالد المحامید» عضو پیشین هیأت مذاکره کننده مخالفان سوریه اعلام کرد که جدا افتادن دمشق از اعراب، فرصت ها برای راه حل سیاسی را از بین برده و تأثیر این کشورها برای یافتن راه برون رفت از این بحران را تضعیف کرد.

المحامید اعلام کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب احساس می شود.

مقام های مصر نیز در هفته های اخیر اعلام کردند که قاهره امیدوار است دمشق پس از پایان درگیری ها و تحقق اراده سوری ها، به اتحادیه عرب بازگردد.

اتحادیه عرب از ماه نوامبر سال 2011 ( آبان 1390) عضویت سوریه را که یکی از اعضای مؤسس آن بود، به حال تعلیق در آورد؛ اما این روزها و با گذشت هفت سال از این رویداد، سیگنال های مثبتی برای بازگشت دمشق به این سازمان منطقه ای مشاهده می شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها