چالش سخت نخست وزیر انگلیس در پارلمان

چالش سخت نخست وزیر انگلیس در پارلمان
جمعه 12 آبان 1391 - 16:01

العالم، لندن - شكست ديويد کمرون در راي گيري پارلماني درباره بودجه اتحاديه اروپا كه با مخالفت 53 نماينده حزبش مواجه شد، قدرت وي در رهبري ائتلاف حاكم را به بوته آزمايش گذاشت و با چالشي سخت مواجه کرد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه خبری العالم، بیش از 50  نفراز نمایندگان مجلس عوام انگلیس که عضو حزب محافظه کارِ حاکم بر این کشورند با مخالفان دولت متحد شده و لایحه ای را پیشنهاد کردند که از کمک های نقدیِ اعطایی انگلیس به اتحادیه اروپا از سال 2014 الی 2020 میلادی به طور مستمر کاسته شود.

اما در پارلمان طرح دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس برای تصویب بودجه اتحادیه اروپا با مخالفت و جار و جنجال نمایندگان پارلمان، دولت این کشور را با ناکامی مواجه کرد.

کمک های انگلیس به اتحادیه اروپا باید قبل از پرداخت در پارلمان این کشور تصویب شود.

اين شكست، سوالات زيادي را درباره نفوذ كامرون بر ائتلاف حاكم و توان وي براي كنترل جناح مخالف اروپایی به ذهن مي آورد.

"جيم براون "تحليلگر مسائل سياسي انگليس در مصاحبه با شبكه خبري العالم،گفت: اين راي گيري، اشکالات نظام پارلماني و ضعف دولت را فاش کرد و به نظر من اين شكست آغاز راه است و شكست هايي دیگری در راه است.

مقامات انگلیسی می گویند، دولت نگراني نمايندگان و مردم درباره میزان مشاركت انگليس در اين بودجه را درك مي كند و براي رفع آن مي كوشد؛ اين درحاليست كه ناظران معتقدند كه كامرون بايد فاصله هاي موجود در ميان اعضاي حزبش را در مذاكرات آينده با رهبران اروپا از بين ببرد.

جناح مخالف حزب کامرون یعنی حزب كارگر انگليس اعلام كرده كه محافظه كاران از اختلاف و چنددستگي رنج مي برند و اين اختلافات بر موضع راي دهندگان انگليسي در انتخابات آتی به این حزب تاثير منفي خواهد گذاشت.

با وجود اینکه راي گيري انجام شده در پارلمان، الزام آور نيست، اما موجب مي شود كه كامرون در مذاكرات آتي خود با مسئولان اتحاديه اروپا در تنگنا قرار گيرد و اين وضعيت در عرصه داخلي، نشان دهنده ضعف سلطه كامرون و ضعف رهبري وي بر نمايندگان حزب حاكمش است.

این اولین شکست نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام بود، شکستی که سخنگوی حزب کامرون آنرا شکستی خفت بار برای دیوید کامرون خواند؛ منتقدان می گویند که شکست کمرون نشان می دهد وی در متقاعد کردن نمایندگان پارلمان چقدر ضعیف و ناتوان است، همانطور که نمی تواند دیگر رهبران اروپایی را متقاعد سازد.

 02 - 12:56


 



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها