فرودگاه «نجران» عربستان همچنان «تعطیل» است

فرودگاه «نجران» عربستان همچنان «تعطیل» است
پنج‌شنبه 1 آذر 1397 - 19:35

فرودگاه نجران عربستان سعودی که به دلیل نگرانی از واکنش یمنی‌ها به حملات سعودی سه سال است تعطیل شده،‌ همچنان تعطیل است و مقامات سعودی ازسرگیری کار آن را تکذیب کردند.

العالم - عربستان سعودی

سازمان هواپیمایی عربستان سعودی امروز پنجشنبه اعلام کرد که اخبار و شایعات ازسرگیری کار فرودگاه نجران صحیح نیست و این فرودگاه همچنان تعطیل است. 

«عبدالله الخریف» سخنگوی سازمان هواپیمایی مدنی عربستان سعودی به روزنامه «عکاظ» گفت، «سازمان، هیچ دستوری در خصوص از سرگیری پروازها  از فرودگاه نجران صادر نکرده است».

در روزهای اخیر در رسانه‌های سعودی شایعه شد که فرودگاه نجران که سال 2015 و در پی جنگ نظامی عربستان علیه یمن و واکنش موشکی یمنی‌ها تعطیل شده بود، بزودی کار خود را از سر می‌گیرد اما الخریف این شایعه را تکذیب کرد. 

این مقام سعودی همچنین از تأسیس فرودگاهی موقت در شمال منطقه نجران خبر داد و گفت که کار تأسیس در جریان است.

سه هفته پیش (31 اکتبر) سازمان هوایی‌هایی اعلام کرده بود که قرار است فرودگاهی موقت در شمال نجران تأسیس شود که کار ساخت آن چهار ماه طول خواهد کشید. الخریف گفته بود که یکی از شرکت‌های داخلی عربستان، متولی اجرای این طرح در شمال منطقه نجران است. 

ژوئیه گذشته (2018) نیز کاربران سعودی در توییتر با راه‌اندازی هشتگی در خصوص «فرودگاه نجران» از محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی خواسته بودند که دستور بازگشایی فرودگاه را صادر کند اما با گذشت حدود پنج ماه، ولی‌عهد که وزیر دفاع نیز هست، هنوز نتوانسته امنیت آن را تأمین کند. 

به گفته کاربران سعودی، زیان اقتصادی تجاری هنگفتی به دلیل تعطیلی این فرودگاه به عربستان وارد شده است. 

آوریل 2015 (تقریبا یک سال بعد از آغاز جنگ عربستان علیه یمن) «احمد عسیری» سخنگوی وقت ائتلاف سعودی علیه یمن که این روزها به دلیل دخالت در پرونده قتل جمال خاشقچی از نایب رئیسی سازمان اطلاعات برکنار شده و طبق گفته دادستان سعودی متهم اصلی این پرونده است، از بسته شدن فرودگاه نجران خبر داده بود. 

عسیری اعلام کرده بود که دستور بسته شدن فرودگاه نجران در جنوب غرب عربستان را وزیر دفاع (محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی) صادر کرده است و به گفته او بعد از آن صادر شده که تبادل آتش سرگردان در اطراف آن انجام شده بود. 

نجران که در جنوب آن پایگاه‌ها و مقرهای نظامی متعددی هست، یکی از اهداف ارتش یمن برای پاسخ به حملات نظامی عربستان سعودی است.  پادگان «قوة الواجب»، اردوگاه نیروهای ویژه،  «مرکز عملیات ارتش عربستان» در گذرگاه مرزی الخضراء نجران و پدافند هوایی نجران از جمله اهداف واقع شده در نجران است که هدف موشک‌های یمنی‌ها قرار گرفته است.

فرودگاه نجران که طبق گفته مسئولان سعودی به دلایل امنیتی تعطیل شده،‌ فرودگاهی منطقه‌ای در هفت کیلومتری شهر نجران در جنوب عربستان است که سال 1973 تأسیس شده است. 

ارتش یمن در واکنش به حملات عربستان سعودی موفق شده بخش‌هایی از سه منطقه نجران، جازان و عسیر در جنوب غرب عربستان را تحت کنترل خود بگیرد و دهها پایگاه و مقر نظامی متعلق به ارتش و گارد مرزی سعودی را منهدم کند. 

فارس

پربیننده ترین خبرها