قصد اوکراین برای اعلام «وضعیت نظامی» در کشور به‌دلیل تنش با روسیه

قصد اوکراین برای اعلام «وضعیت نظامی» در کشور به‌دلیل تنش با روسیه
دوشنبه 5 آذر 1397 - 11:07

در پی وخامت اوضاع در دریای آزوف، شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین خواستار اعلام «وضعیت نظامی» در این کشور برای مدت ۶۰ روز شده، البته این تصمیم باید ابتدا از سوی پارلمان اعلای اوکراین مورد تایید قرار بگیرد.

العالم - اروپا

به گزارش خبرگزاری «نووستی»، شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در ساعات اولیه بامداد امروز در نشستی فوق‌العاده به اعلام وضعیت نظامی در کشور برای مدت 60 روز رای مثبت داد.

"پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین با پیشنهاد "الکساندر تورچینوف" دبیرکل شورای امنیت ملی و دفاع این کشور درباره اعلام وضعیت نظامی در کشور در پی وخامت اوضاع بوجود آمده در دریای آزوف موافقت کرد.

پروشنکو از نمایندگان پارلمان اعلای اوکراین نیز خواست تا امروز (دوشنبه) در نشستی غیرعلنی این مسئله را بررسی کنند. تصمیم شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین باید مورد تایید پارلمان این کشور قرار بگیرد تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

رئیس جمهوری اوکراین افزود، وضعیت نظامی اعلام شده تاثیری بر اوضاع منطقه دونباس نخواهد داشت و به منزله اقدامات تهاجمی در این منطقه نیست. وی همچنین یادآور شد که این مسئله به معنای آن نیست که مقامات کی‌یف از حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک برای آزادسازی خاک اوکراین صرف‌نظر کنند.

این در حالی است که بر اساس گزارش یک شبکه تلویزیونی اوکراینی، سفارت روسیه در کی‌یف نیز اواخر شب گذشته مورد حمله گروهی از افراد تندرو قرار گرفت که بمب‌های دودزا و مواد منفجره به طرف ساختمان آن پرتاب کردند.

نیروهای انتظامی وزارت کشور اوکراین تلاش می‌کنند تا امنیت سفارت تامین کنند. رئیس پلیس پایتخت اوکراین نیز شخصا در محل حضور یافت. یک اتومبیل نمره دیپلماتیک روسی نیز در نزدیکی سفارت روسیه به آتش کشیده شد.

اوضاع در دریای آزوف صبح روز جمعه 25 نوامبر (4 آذر ماه) وخیم شد. سه  کشتی نیروی دریایی اوکراین به آب‌های ساحلی روسیه وارد شده و به سمت تنگه کرچ پیش رفتند.

براساس اطلاعات سرویس امنیت فدرال شبه جزیره کریمه، طرف اوکراینی هیچگونه درخواستی برای عبور ناوگان خود از این تنگه ارائه نداد. کشتی‌های اوکراینی به علائم هشدار دهنده مرزبانان روسی توجه نکرده و «مانورهای خطرناک» را انجام دادند.در واکنش به این اقدامات تحریک آمیز، قایق‌های نظامی روسی و یک کشتی باری این کشور مانع از ورود آنها به خلیج کرچ شدند. بعد از آن، جنگنده‌های سوخو- 25 روسیه نیز گشت‌زنی در حریم هوایی منطقه را آغاز کردند.

بعد از آن، عصر روز جمعه این کشتی‌ها بار دیگر تلاش کردند تا به اقدام غیرقانونی خود ادامه دهند. کشتی‌های اوکراینی به درخواست قانونی کشتی‌ها و قایق‌های نیروهای مرزبانی ناوگان دریای سیاه روسیه برای همراهی آنها پاسخ نداده و شروع به انجام مانورهای خطرناک نمودند. بدین ترتیب نیروهای مرزبانی روسیه برای متوقف کردن کشتی‌های نظامی اوکراینی متوسل به استفاده از سلاح شدند و هر سه کشتی در آبهای ساحلی روسیه توقیف شدند. در جریان این حادثه سه نظامی اوکراینی زخمی شدند که اقدامات اولیه پزشکی در مورد آنها انجام گرفته و خطری جان آنها را تهدید نمی‌کند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها