نبیه بری: راه حل تشکیل دولت لبنان در دست رئیس جمهوری است

نبیه بری: راه حل تشکیل دولت لبنان در دست رئیس جمهوری است
سه شنبه 6 آذر 1397 - 17:50

در شرایطی که پس از 6 ماه «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان موفق به انجام ماموریت خود نشده است، «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور معتقد است که راه حل تشکیل دولت در دست رئیس جمهوری است.

العالم - لبنان

به گزارش رسانه های لبنانی، بری در اظهارنظری گفت که الحریری تاکنون نظر او را درباره گره پیش آمده به خاطر مطالبه 6 نماینده اهل سنت مستقل در داشتن یک وزیر جویا نشده است، گرچه به نظر می رسد که برخی اطرافیان او این پرونده را عهده دار شده اند.

وی افزود: دیدار این 6 نماینده با الحریری به نوبه خود دارای اهمیت نیست، بلکه نتیجه مهم است، حال چه این دیدار صورت بگیرد یا نگیرد.

رئیس پارلمان لبنان از رئیس جمهوری و نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه خواست تا راه حلی بیابند تا این نمایندگان مستقل سنی به خواسته شان دست یافته و در دولت وزیر داشته باشند که هرچه زودتر این مساله پایان یابد، چراکه دیگر کسی نمی تواند وضع را تحمل کند و انتظار بکشد.

بری البته پیش از این هم تاکید کرده بود که نه وی و نه حزب الله و نه نمایندگان سنی مستقل از اختصاص یک وزیر در دولت به سنی های خارج از چارچوب المستقبل کوتاه نمی آیند و پیش بینی هم کرده بود الحریری بر سر این موضوع کوتاه نمی آید، بنابراین رئیس جمهوری برای گشودن این گره تواناتر خواهد بود.

سعد الحریری پس از گذشت 6 ماه از روزی که از سوی میشل عون و با حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه معرفی شد، هنوز نتوانسته این مهم را به انجام برساند.

وی پس از آنکه بعد از 5 ماه، گره های دروزی و مسیحی پیش آمده به علت سهم خواهی دو متحد خود یعنی حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» و «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» را در اواخر مهر باز کرد، به دلیل آنچه «انحصارطلبی» در داشتن همه وزرای طایفه اهل سنت لبنان نامیده می شود، به مشکل خورده است.

برخلاف دوره های گذشته در پارلمان، دیگر اکثریت 27 نماینده سنی حاضر در مجلس جدید لبنان از حلقه یاران الحریری نیستند. رئیس حزب المستقبل اما با داشتن 16 همراه، وزرای سنی کابینه را از آن خود می دانند و در اظهاراتی خود را «پدر اهل سنت» لبنان معرفی کرده است؛ امری که 10 نماینده سنی خارج از دایره حزب او آن را مردود می خوانند و خواهان داشتن 2 وزیر در کابینه اند.

به علت مخالفت الحریری با خواسته 6 نماینده سنی مستقل که به جریان موسوم به 8 مارس (همسو با مقاومت) منتسب هستند و پافشاری آنها و حمایت های حزب الله و جنبش امل از مطالبه شان، اینک کار تشکیل دولت لبنان به در بسته خورده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها