روسیه «اس-400» در «کریمه» مستقر می‌کند

روسیه «اس-400» در «کریمه» مستقر می‌کند
چهارشنبه 7 آذر 1397 - 12:06

وزارت دفاع روسیه به زودی چند سامانه جدید «اس-400» در «کریمه» مستقر می‌کند.

العالم - اروپا

منابع روس امروز (چهارشنبه) اعلام کردند، وزارت دفاع روسیه در نظر دارد تا سامانه‌های پدافند هوایی «اس-400» جدید در شبه‌جزیره کریمه مستقر کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، این خبر در شرایطی به نقل از منابع وزارت دفاع روسیه منتشر شده که اوکراین حکومت نظامی در بخش‌هایی از این کشور برقرار کرده است.

روز دوشنبه، «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین با امضای فرمانی دستور اجرای حکومت نظامی به مدت دو ماه در این کشور را صادر کرد. این حکومت نظامی از 26 نوامبر تا 25 ژانویه سال 2019 میلادی برقرار خواهد بود.

خبرگزاری «ریانووستی» گزارش کرد که سامانه‌های جدید «اس-400» تا پایان سال عملیاتی خواهد شد. پیش از این نیز سومین سامانه «اس-400» در تاریخ 21 سپتامبر گذشته در کریمه مستقر شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.

روسیه در ماه‌های ژانویه سال 2017 و 2018 میلادی دو سامانه پدافند هوایی «اس-400» دیگر در «فئودوسیا» و «سوستوپول» در شبه‌جزیره کریمه مستقر کرده بود.

سه کشتی نیروی دریایی اوکراین روز یکشنبه 25 نوامبر (4 آذرماه) با عبور از مرز دریایی روسیه وارد آبهای منطقه‌ای روسیه شدند و بدون توجه به هشدارهای نیروهای امنیتی روسیه به مسیر خود ادامه دادند که در ادامه نیروهای روس مجبور به استفاده از سلاح‌ برای متوقف کردن این کشتی‌ها شدند که در تبادل آتش صورت گرفته سه نفر از نیروهای اوکراین اندکی زخمی می‌شوند.

نیروهای امنیتی روسیه در ادامه این سه کشتی را تا بندر کرچ کریمه هدایت کرده و آنها را توقیف‌ می‌کنند و این سه نظامی اوکراینی نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند. در حال حاضر پرونده‌ای جنایی با اتهامات نقض حریم مرزی روسیه به جریان افتاده است.

وزارت خارجه روسیه این اقدام نیروی دریایی اوکراین را از پیش‌طراحی‌شده و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است. این در شرایطی است که کی‌یف گفته کشتی‌های اوکراین هیچ اقدام اشتباهی صورت نداده‌اند و روسیه به تهاجم نظامی متهم کرده است.

سامانه «اس-400» یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی است که با توجه به مشکلاتی که سامانه رقیب آمریکایی آن، پاتریوت در میادین نبرد از خود نشان داده، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. ارزش هر فروند سامانه‌های «اس-400» به طور کامل (شامل 8 آتشبار، 112 موشک، خودروهای فرماندهی و پشتیبانی) 400 میلیون دلار برآورد شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها