دبیرکل ناتو: ناتو از تنش‌های مسکو-کی‌یف نگران است/ برای مقابله با تروریست‌ها باید در افغانستان ماند

دبیرکل ناتو: ناتو از تنش‌های مسکو-کی‌یف نگران است/ برای مقابله با تروریست‌ها باید در افغانستان ماند
دوشنبه 12 آذر 1397 - 15:13

دبیرکل ناتو در نشست خبری امروز خود درباره مسائل مختلفی از جمله تنش‌های اوکراین-روسیه، معاهده INF، بحران‌های غرب آسیا و حضور نظامی ناتو در افغانستان صحبت کرد.

العالم - اروپا

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (دوشنبه) اعلام کرد که اعضای این سازمان و متحدان آن درباره تنش‌های اخیر بین روسیه و اوکراین شدیدا نگران هستند.

استولتنبرگ طی نشست خبری در بروکسل گفت که اعضای ناتو و کشورهای متحد این سازمان در حال ارائه حمایت نظامی و سیاسی به اوکراین در برابر ستیزه‌جویی‌های روسیه هستند و تلاش می‌کنند تا راهکار مسالمت‌آمیز مناسبی برای این تنش‌ها پیدا شود.

وی با بیان اینکه ناتو، پس از توقیف کشتی‌های اوکراینی توسط روسیه، حضور نظامی خود را در دریای سیاه افزایش داده است، توضیح داد: «از روسیه می‌خواهیم تا دریانوردان و کشتی‌های اوکراینی را آزاد کرده، به آزادی عمل دریایی و حاکمیت اوکراین احترام بگذارد».

دبیرکل ناتو با اشاره به نشست فردای وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت که آنها در این نشست ضمن ابراز نگرانی شدید درباره تنش‌های اخیر بین مسکو-کی‌یف، پیام جدی را به روسیه خواهند داد.

استولتنبرگ با متهم کردن روسیه به انجام اقدامات ثبات‌زدا در منطقه، مدعی شد: «(مسکو) به صورت غیرقانونی شبه‌زیره کریمه را (به روسیه) الحاق کرد،‌ غیرقانونی پل ارتباطی با کریمه تاسیس کرد، غیرقانونی از آن استفاده می‌کند... و غیرقانونی مانع عبور و مرور آزاد شناورهای اوکراینی می‌شود».

روسیه روز یکشنبه، به بهانه ورود غیرقانونی 3 شناور اوکراینی به آب‌های سرزمینی این کشور در دریای سیاه، آنها را توقیف کرده و مورد بازرسی قرار داد. برخی رسانه‌ها مدعی هستند که نظامیان روسیه به تیراندازی به سمت اوکراینی‌ها، چند نفر از آنها را مجروح کرده‌اند.

 

وی روسیه را مقصر خروج آمریکا از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» (INF) دانسته و گفت: «ناتو و متحدانش خواستار تعهد کامل روسیه به این پیمان، به شکل شفاف و قابل راستی‌آزمایی هستند».

دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالی درباره اینکه هزینه خروج نیروی نظامی مشترک از افغانستان، بیشتر از ماندن در این کشور است و چرا ماندن ناتو در افغانستان اهمیت دارد، گفت: «زیرا ما باید از تبدیل شدن افغانستان به سکویی برای اجرای عملیات‌های تروریستی علیه کشورهای خود ممانعت کنیم... برای چنین تخمینی، باید هزینه ماندن و رفتن از افغانستان را مقایسه کنیم.

اگر از افغانستان خارج شویم، خطر آن وجود دارد که طالبان دوباره به این کشور بازگشته، قدرت بگیرد و جای پای محکمی در افغانستان باز کند... می‌دانیم که داعش و القاعده هم در این کشور هستند و تلاش می‌کنند تا راه خود را به اروپا باز کنند... (حضور ناتو) نه فقط برای کمک به افغانستان بلکه برای کمک به خودمان است. باید مطمئن شویم که خلافت نابود شده داعش در عراق و سوریه، دوباره در افغانستان احیا نشود».

استولتنبرگ همچنین افزود که در نشست فردای وزیران خارجه، درباره تهدیدات امنیتی که در غرب آسیا و شمال آفریقا وجود دارد و همچنین حمایت ناتو از متحدانش در منطقه صحبت خواهد شد. وی همچنین گفت که درباره عراق و ارائه آموزش نظامی به نیروهای محلی برای مقابله ریشه‌ای با تروریسم رایزنی می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها