کارشناس لبنانی: نمایش تل‌آویو درباره تونل‌ها، به جنگ منجر نمی‌شود

کارشناس لبنانی: نمایش تل‌آویو درباره تونل‌ها، به جنگ منجر نمی‌شود
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 12:37

کارشناس امور راهبردی و امنیتی لبنان اعلام کرد عملیات رژیم صهیونیستی در مرز فلسطین اشغالی حالت نمایشی دارد و با توجه به ناتوانی این رژیم در مقابل محور مقاومت، به جنگ علیه لبنان نمی‌انجامد.

العالم - لبنان

«امین حطیط» کارشناس مسائل راهبردی و امنیتی و ژنرال بازنشسته ارتش لبنان اعلام کرد عملیات رژیم صهیونیستی موسوم به «سپر شمالی» در مرز لبنان با فلسطین اشغالی به دلیل ناتوانی تل‌آویو در مقابل محور مقاومت به هیچ اقدام نظامی یا جنگی علیه لبنان منجر نخواهد شد.

وی در گفت و‌گو با شبکه «فلسطین‌الیوم» گفت، این عملیات حالت نمایشی دارد و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای کم کردن از بحران‌هایش به دلیل شکست در تمام جبهه‌ها که آخرین آنها شکست در غزه و سوریه بود، به آن احتیاج داشت.

امین حطیط ادامه داد، نتانیاهو به سبب بحران‌هایی که گرفتار آن شده است به این عملیات نیاز داشت تا آینده سیاسی خود را حفظ کند؛ او که پس از «آویگدور لیبرمن» (مسئولیت) وزارت جنگ را نیز بر عهده گرفته است  می‌خواهد اینگونه جلوه دهد که در مقابله با خطری که علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد، بیدار است؛ او که در غزه و سوریه ناامید شده  است و از جنگ علیه حزب‌الله لبنان ناتوان است می خواهد ادعا کند اقدامی پیشگیرانه انجام داده تا جلوی خطر تهدید‌کننده را بگیرد.

وی سپس گفت «این اقدام نمایشی مرا به یاد داستان جنگ آسیاب‌های بادی (بخشی از داستان دن‌کیشوت که در آن شخصیت داستان، آسیاب‌های بادی را با دیو اشتباه می‌گیرد و به جنگ آنها می‌رود) می‌اندازد؛ نتانیاهو اکنون در بن‌بست گرفتار شده »؛ در سوریه «دست بسته» و در غزه «محاصره شده» است؛ در داخل با پرونده‌های فساد روبه‌رست به همین دلیل به سمت لبنان آمده و ادعا می‌کند تونل‌هایی در مرزهای شمالی وجود دارد تا اینگونه از مهلکه داخلی رها شود و توجه اسرائیلی‌ها را به سمت دیگر منحرف کند.

حطیط تصریح کرد حزب‌الله، سراغ گزینه جنگ نمی‌رود اما اگر جنگ اتفاق بیفتد برای پاسخگویی آماده است؛ اینکه مسئولیت ساخت تونل‌ها را بر عهده ارتش و دولت لبنان می‌دانند در راستای جنگ روانی است که دشمن علیه ما به راه انداخته است.

این تحلیلگر لبنانی سپس گفت رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند برای جنگ با حزب‌الله آماده نیست زیرا از قدرت‌های هجومی برای تحقق دستاوردهای مورد نظر برخوردار نیست؛ این رژیم قدرت‌های دفاعی لازم برای حمایت از جبهه داخلی خود در برابر حملات حزب‌الله را ندارد؛ وجه تمایز جنگ‌هایی که از 1948 تا 2006 اتفاق افتاد این بود که تل‌آویو، زمان آن و هدف را مشخص می‌کرد و حتی برخی از اهداف را پیش می‌برد اما اکنون از جنگی با لبنان اتفاق بیفتد به هیچ هدفی نخواهد رسید.

حطیط اعلام کرد: علیرغم اینکه ما وقوع جنگ میان دشمن اسرائیلی و لبنان را به دلیل عدم آمادگی اسرائیل در تمامی جبهه‌ها و نیز قدرت محور مقاومت بعید می‌دانیم اما می‌گوییم در صورتی وقوع هر جنگی، این جنگ با تمام جنگ‌هایی که اسرائیل از 1948 تا 2006 وارد آن شده و نیز جنگ‌های مکرر علیه نوار غزه متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد وجه تمایز بسیار پررنگ هر جنگی میان رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت، شمول و فراگیری آن است و این بدان معنی است که تل‌آویو نمی‌تواند دامنه زمانی و جغرافیایی برای جنگ آینده مشخص کند؛ اگر در گذشته این را انجام می‌داد اکنون خود را در مقابله با جبهه‌های متعدد از شمال تا جنوب – ایران، عراق، سوریه، لبنان و غزه- خواهد دید. وقوع هر جنگی با رژیم صهیوینستی ممکن است تمام صحنه منطقه را تغییر دهد و این رژیم با خسارت‌های بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

ارتش صهیونیستی سه‌شنبه (دیروز 13 آذر) با ادعای اینکه جنبش مقاومت حزب‌الله از مناطق جنوبی لبنان، تونل‌هایی را زیر مناطق شمالی فلسطین اشغالی حفر کرده، از آغاز عملیات موسوم به سپر شمالی خبر داد و تصاویری از تحرکات خود در مرز لبنان نمایش داد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها