جبران باسیل: با کمک دمشق به دنبال ایجاد راه زمینی از لبنان به سوریه و عراق هستیم

جبران باسیل: با کمک دمشق به دنبال ایجاد راه زمینی از لبنان به سوریه و عراق هستیم
چهارشنبه 14 آذر 1397 - 20:11

وزیر خارجه لبنان اعلام کرد، با همتای عراقی خود توافق کرده که با همکاری سوریه، راه زمینی از لبنان به سوریه و عراق باز کنند.

 

العالم - لبنان

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان در نشست خبری مشترک با محمد علی حکیم، همتای عراقی خود در بغداد گفت: در دیدار با حکیم پرونده آوارگان سوری و ضرورت بازگشت آنها به کشورشان بررسی شد و توافق کردیم ضمن همکاری با سوریه راه زمینی از خاک لبنان به سوریه و عراق باز کنیم.

به نقل از سومریه نیوز، باسیل افزود: باید گفتمان واحدی در خصوص آوارگان، تحریم‌ها و بازسازی‌ها داشته‌ باشیم، تشکیل کمیته مشترک ضروری است و باید توافق‌ها در قالب یادداشتی تنظیم شود.

وی ادامه داد: بدون حل بحران آوارگان سوری، اقتصاد ما زنده نمی‌شود، ما برق را از سوریه می‌گیریم و به رایگان در اختیار آوارگان قرار می‌دهیم.

حکیم هم در این نشست خبری گفت: به دنبال تحکیم مبادلات تجاری و واردات محصولات کشاورزی میان لبنان و عراق از طریق سوریه هستیم، امیدواریم دولت لبنان و عراق تشکیل شود تا وارد مرحله همکاری شویم.

وزیر خارجه عراق گفت: اوضاع سوریه در حال رسیدن به ثبات است اما نگرانی از وجود داعش در مرزهای سوریه و عراق همچنان وجود دارد.

به گزارش ایسنا؛ باسیل در ابتدای سفرش به بغداد با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیدار و روابط دوجانبه و مسائل مشترک را مورد بررسی قرار داد. دو طرف بر سر تسهیل اقداماتی برای توسعه گردشگری، تبادل سرمایه‌گذاری و همکاری جهت ایجاد بازار اقتصادی مشرق زمین توسط لبنان، عراق، اردن و سوریه توافق کردند.

این اقدامات و دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که پارلمان لبنان از مقامات کشورشان خواستند به عادی‌سازی روابط سیاسی و اقتصادی لبنان و سوریه بپردازند.

پربیننده ترین خبرها