دیدار محرمانه رئیس اطلاعات ترکیه با رئیس سیا درباره «گولن»

دیدار محرمانه رئیس اطلاعات ترکیه با رئیس سیا درباره «گولن»
شنبه 17 آذر 1397 - 15:03

رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه که با هدف در جریان قرار دادن مقامات آمریکایی در خصوص پرونده خاشقچی به واشنگتن رفته بود، دیدار محرمانه‌ای با رئیس سیا درباره استرداد «فتح‌الله گولن» داشته است.

العالم - ترکیه

«هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه روز پنجشنبه گذشته 6 دسامبر (15 آذرماه) نشستی غیرعلنی در واشنگتن با «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و چندین سناتور آمریکایی در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی داشت.

بنا بر گزارش روزنامه «حریت» ترکیه، گفت‌وگو درباره استرداد «فتح‌الله گولن» اپوزیسیون ترکیه‌ای آمریکانشین و تحولات در شمال سوریه نیز در دستور کار سفر رئیس اطلاعات ملی ترکیه به واشنگتن بوده است.

آنکارا، تشکیلات گولن را سازمانی تروریستی می‌داند که پشت پرده اصلی کودتای نافرجام دو سال پیش ترکیه بود. آمریکا نیز تاکنون درخواست‌های دستگاه قضایی ترکیه برای استرداد و پیگرد فتح‌الله گولن را رد کرده و از هرگونه همکاری با ترکیه در این زمینه خودداری کرده است. اما در پی جنجال به راه افتاده پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، بار دیگر این درخواست ترکیه مطرح شده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته پس از برگزاری نماز جمعه در این کشور گفت که فیدان مأموریت داشته تا پس از حضور در اجلاس گروه 20 در آرژانتین به کانادا برود اما بعد از سفر به کانادا نیز ممکن است سفری کوتاه به آمریکا داشته باشد.

بنا بر این گزارش، دیدار رئیس اطلاعات ملی ترکیه با مقامات آمریکایی و رئیس سیا پشت درهای بسته برگزار شده است. هاسپل، رئیس سیا نیز یک جلسه غیرعلنی در روز چهارشنبه 4 دسامبر با سناتورهای آمریکایی درباره قتل خاشقچی برگزار کرده است.

بر اساس این گزارش، سناتورهای ارشد کنگره آمریکا گفته بودند که در حال حاضر «بیش از هر زمان دیگری اطمینان دارند» که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مسئول قتل خاشقچی بوده است.

رئیس سیا در تاریخ 23 اکتبر (اول آبان‌ماه) به ترکیه سفر کرده بود و ظاهرا در این سفر فایل‌های صوتی مربوط به ماجرای قتل این روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان از جانب مقامات ترکیه در اختیار وی قرار داده شده بود.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی که در واشنگتن زندگی می‌کرد در تاریخ 2 اکتبر (10 مهرماه) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. شواهدی که بعدا دولت ترکیه جمع‌آوری کرد از این امر حکایت داشت که یک تیم ترور سعودی، خاشقچی را در داخل کنسولگری به قتل رسانده و اعضای بدن وی را تکه تکه کرده‌اند هر چند که هنوز هم اطلاع دقیقی از بقایای جسد وی وجود ندارد.

مقامات سعودی در تاریخ 20 اکتبر (28 مهرماه) نهایتا اعتراف کردند که خاشقچی در یک درگیری که در محل کنسولگری اتفاق افتاده به قتل رسیده است. یک مقام سعودی بعدا به خبرگزاری رویترز گفته بود که 15 نفر از اتباع سعودی به ترکیه اعزام شده بودند تا در دیدار با خاشقچی در محل کنسولگری وی را راضی کنند که به عربستان بازگردد اما با وی درگیر شده‌اند و وی در نهایت به قتل رسیده است.

پربیننده ترین خبرها