یک خبر چند خط تحلیل؛

شورای عدم همکاری خلیج فارس!

شورای عدم همکاری خلیج فارس!
يکشنبه 18 آذر 1397 - 19:37

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • نشست شورای موسوم به همکاری خلیج فارس درحالی امروز در ریاض تشکیل جلسه داد که امیر قطر غایب اصلی آن بود.


تحلیل:

  • اگرچه با گذشت بیش از یکسال از بحرانی شدن روابط سعودی، امارات و بحرین با قطر پیش بینی می شد امیر قطر دعوت ملک سلمان برای حضور در نشست ریاض را اجابت نکند، امروز این مساله محقق شد و امیر قطر ترجیح داد وزیر مشاور در امور خارجه اش را به جای خود به ریاض بفرستد. دعوت ملک سلمان از امیر قطر یعنی آنکه شروط اعلامی سعودی برای تجدید روابط با قطر از حیز انتفاع ساقط شده است و در مقابل اعزام وزیر قطری برای شرکت در اجلاس سران شورای همکاری در ریاض یعنی آنکه این شورا در عمل اهمیت سابقش را از دست داده و به موسسه ای کاملا بی خاصیت تبدیل شده است.
  • عملیاتی شدن خروج قطر از اوپک طی 20 روز آینده در کنار عدم استقبال این کشور از دعوت ملک سلمان برای نشست شورای همکاری در ریاض معنای دیگری هم دارد و آن عبارت است از اینکه از این پس قطر اصرار دارد مقابل سیاست های بلند پروازانه سعودی و همچنین امارات مسیری مشخص و متفاوت از گذشته را در پیش بگیرد.
  • اگرچه دو دستگی میان سعودی، امارات و بحرین از یک سو و کویت و عمان از دیگر سو در کنار در برخورد با مسائلی چون روابط با ایران و ... در کنار رویکرد جدید قطر، در عمل موجودیتی به نام شورای همکاری خلیج فارس را مدت ها است از کار انداخته است اما اصرار مقامات سعودی بر وجود دشمنی مشترک به نام ایران (چنانکه در نطق ابتدائی نشست امروز توسط ملک سلمان صورت پذیرفت) به نظر آخرین تلاش هایی است که از ناحیه سعودی برای نجات این شورا صورت می پذیرد. بر این اساس به نظر می رسد چناچه همچنان اصرار بر ادامه حیات این شورا باشد از این پس اسم "شورای عدم همکاری خلیج فارس" بیش از هر چیز زیبنده معرفی آن باشد.

پربیننده ترین خبرها