گاز نقشه جنگ را ترسيم مي كند

گاز نقشه جنگ را ترسيم مي كند
سه شنبه 23 آبان 1391 - 08:01

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت علائم و شواهد زيادي تاييد مي كند كه پرونده گاز مهم ترين بخش از عوامل پشت پرده درگيري در سوريه به شمار مي رود.

اين روزنامه از منابع موثق در يك شركت بزرگ نفت غربي به جزئيات طرح قطري مورد حمايت آمريكا براي احداث لوله هاي جديد به منظور كشيدن گاز قطر به حمص و از آنجا به اروپا دست يافته است. شهر حمص و حومه آن موقعيت مهمي از نظر جغرافيايي دارد.

اين طرح به هر يك از تركيه و اسرائيل نيز مزاياي راهبردي در معادله تجارت جهاني گاز يا نياز آنها به آن مي دهد.

هدف از اجراي اين طرح احداث لوله براي كشيدن گاز قطري است تا مسير زميني زير را طي كند. اين لوله از قطر شروع مي شود و از خاك عربستان و سپس از خاك اردن (از عبور از خاك عراق خودداري مي كند) عبور مي كند و به خاك سوريه به ويژه حمص مي رسد. از اين لوله در حمص به سه منطقه لوله كشيده مي شود يكي از آنها به طرف لاذقيه در ساحل سوريه و ديگري به طرف طرابلس در شمال لبنان و لوله سوم به طرف تركيه كشيده مي شود.

هدف اصلي اين طرح، رساندن گاز قطري و اسرائيلي به خاك اروپا است تا به همه كشورهاي اروپايي توزيع شود و اهداف زير محقق گردد يكي رقابت با انحصار روسيه در تامين گاز اروپا ، ديگري آزاد سازي تركيه از ادامه وابستگي به واردات گاز از ايران و سومي دادن فرصت به اسرائيل براي صدور گاز خود به اروپا از طريق زميني و ارزان.

نمي توان اين اهداف را بدون رسيدن لوله هايي كه قرار است احداث شود به منطقه حمص و فراتر از آن بدون تكيه كردن به اين استان به عنوان مركزي كه نقش اصلي را در رابطه با اين طرح ايفا مي كند، محقق كرد.

گاز قطر براي رسيدن به اروپا جايگزيني براي حمص ندارد جز اينكه گاز قطر از طريق مخازن انتقال گاز از مسير دريايي طولاني كه برخي مسيرهاي آن امن نيست و هزينه بالايي دارد، منتقل شود.

براساس اطلاعات اين شركت نفت غربي، قطر قصد دارد هزار كشتي حمل سوخت با هدف توسعه ناوگان انتقال گاز خود خريداري كند كه متناسب با تمايل پيوستن خود به طرح بزرگ آمريكايي براي ترسيم مجدد معادله تجارت گاز در جهان است و اين مسئله براساس دو تحول مهم است يكي به اكتشافات گاز اسرائيل در درياي مديترانه مربوط مي شود و تحول دوم به سرمايه گذاري در حوادث سوريه از طريق ايجاد وضع سياسي و تكيه كردن به حمص به عنوان مركز مهم در صدور گاز قطري و اسرائيلي به اروپا ارتباط دارد.

طبق اين اطلاعات، نقشه حمايت آمريكا ، قطر و تركيه از افراد مسلح مخالف در شمال سوريه و منطقه حمص و همچنين حومه دمشق، براساس وضع اين مناطق سوريه صورت مي گيرد كه لوله هاي گاز قطري از آنجا به سمت تركيه و طرابلس تحت كنترل گروههاي مخالف مورد اطمينان اين سه طرف عبور خواهند كرد.

در مقايسه صحنه هاي كنوني درگيري در سوريه با نقشه عبور لوله هاي نفت قطري ، ارتباط بين فعاليت نظامي مخالفان و هدف تسلط آنها بر مناطق عبور لوله ها مشخص مي شود.

لوله ها داخل سوريه در دو خط عبور خواهد كرد يكي حومه دمشق نزديك مسير حومه دمشق - تدمر (صحراي سوريه ناميده مي شود) و به حوارين شرق النبك و القصير مي رسد و از حمص از طريق تلبيسه و الرستن به طرابلس و لاذقيه مي رسد و همه اين مناطق ، نقاط درگيري است كه مخالفان تلاش مي كنند كنترل اين مناطق را در دست بگيرند.

خط دوم در شمال سوريه و به طور مشخص از حمص پس از آن معره النعمان سپس در ادلب متمركز مي شود و به تركيه مي رسد.

به گفته اين منابع، رابرت فورد و فردريك هوف كه وي مامور پرونده گاز در مشرق است دو عضو ستاد بحران سوريه در وزارت امور خارجه آمريكا هستند و نقش ها را تقسيم كرده اند به طوري كه اولي حمايت از مخالفان سوريه در داخل را به گونه اي سازماندهي كند كه مستلزمات اجرايي كردن نقشه عبور لوله هاي قطري را كه هوف طراحي كرده است، تامين كند.

اين منابع افزودند طرح كنوني فورد تشكيل دولت كوچك در خارج است كه در داخل گروهها و افراد مسلح در شمال سوريه و حومه دمشق و منطقه حمص با هدف رسيدن به تقسيم واقعي در سوريه نفوذ داشته باشد كه نقشه آن از مناطق عبور لوله هاي گاز به تركيه و طرابلس تشكيل شود و مناطق ديگر متعلق به نظام باشد.

پربیننده ترین خبرها