جزئیات توافق بندر الحدیده و تبادل اسرا به روایت سفیر روسیه

جزئیات توافق بندر الحدیده و تبادل اسرا به روایت سفیر روسیه
شنبه 24 آذر 1397 - 11:32

سفیر روسیه در یمن به تشریح جزئیات توافقی که طرفین یمنی در خصوص بندر «الحدیده» و تبادل اسرا به آن دست پیدا کرده‌اند، پرداخت.

العالم _ یمن

گفت‌و‌گوهای صلح یمن در سوئد، پس از یک هفته سرانجام پنجشنبه هفته گذشته (22 آذر) به توافق انجامید.

طبق گزارش دفتر «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل متحد در یمن، طرفین درباره سه مسأله به توافق رسیدند: شهر الحدیده و بنادر «الحدیده، الصلیف و رأس عیسی»، ساز و کار اجرای توافق تبادل اسرا و اعلام تفاهمات دو طرف در خصوص تعز.

«ولادیمیر دِدوشکین» سفیر روسیه در یمن در همین راستا اعلام کرد اجرای توافق انجام شده درباره شهر و بندر الحدیده 45 روز طول خواهد کشید و طرفین در پایان ژانویه، اسرا و بازداشتی‌ها را مبادله خواهند کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «نووستی» روسیه، دِدوشکین افزود، این طرح شامل ایجاد منطقه‌ای حائل میان طرفین به عرض یک کیلومتر است تا مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی نیروهای دو طرف با نظارت کمیته‌ای خاص و طی 45 روز باشد.

وی در ادامه تصریح کرد کمیته مذکور شامل نمایندگان سازمان ملل و نمایندگانی از دو طرف نزاع خواهد بود، طرفینی که با نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده موافقت کرده‌اند این بندر، شریان زندگی بیشتر مردم یمن به شمار می‌رود و 80 درصد مواد تجاری، دارویی و کمک‌رسانی از طریق آن وارد یمن می‌شود.

ددوشکین افزود توافق مربوط به اسرا و بازداشتی‌ها که در اواخر ژانویه انجام خواهد شد شامل تبادل 16 هزار اسیر و بازداشتی میان طرفین است. دو طرف درباره چگونگی و مراحل روند تبادل اسرا و اماکن اجرای آن و نیز مسائل لجستیک دیگر در این باره به توافق رسیده‌اند.

قرار است عملیات تبادل اسرا و بازداشتی‌ها تحت نظارت صلیب سرخ انجام شود.

بر اساس گزارش‌ها جنگ در یمن که وارد چهارمین سال خود شده تا بیش از پنجاه هزار یمنی را به کام مرگ کشانده و سبب مجروحیت دهها هزار نفر و آوارگی سه میلیون نفر شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها