پاکستان و امارات میزبان مذاکرات آمریکا و طالبان

پاکستان و امارات میزبان مذاکرات آمریکا و طالبان
دوشنبه 26 آذر 1397 - 10:41

مقدمات مذاکره مستقیم طالبان با آمریکا در پاکستان فراهم شده البته هنوز مکان دقیق این مذاکرات که از امروز آغاز می‌شود، مشخص نیست.

العالم- آسیا

مقدمات مذاکره مستقیم طالبان و آمریکا در پاکستان فراهم شده البته هنوز مکان دقیق این مذاکرات که از امروز آغاز می‌شود مشخص نیست.

قرار است «زلمی‌ خلیل‌زاد» نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان به نمایندگی از واشنگتن در مذاکره با طالبان که در پاکستان انجام می‌شود، شرکت کند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز اعلام کرد "یک نشست دیگر" با ایالات متحده برگزار خواهد کرد و این بار جلسه در امارات و با مشارکت نمایندگان عربستان، پاکستان و امارات متحده عربی خواهد بود.

سفارت آمریکا در کابل اعلام کرد واشنگتن از اقدامات پاکستان برای مذاکره با طالبان استقبال می‌کند و تلاش اسلام‌آباد برای برقراری صلح را قابل تقدیر دانست.

بر اساس این گزارش، زلمی خلیل زاد علاوه بر طالبان با تمام گروه‌های افغانستانی مذاکره خواهد کرد.

خلیل زاد حدود 2 هفته قبل از مقامات سیاسی و نظامی پاکستان درخواست کرد که مقدمات مذاکره با طالبان را فراهم کنند.

«شاه‌محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان بعد از سفر به افغانستان اعلام کرد که طالبان حاضرند با کنار گذاشتن سلاح خود به روند صلح بپیوندند اما همه چیز بستگی به نحوه مذاکره با این گروه دارد.

وی افزود: پاکستان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح همکاری می‌کند بنابراین افغانستان و آمریکا باید ضمن اعتماد به این کشور از اتهام‌زنی خودداری کنند.

قریشی گفت: دولت افغانستان، طالبان و دیگر گروه‌ها باید شرایط خود را برای ادامه مذاکره در نظر بگیرند و پاکستان فقط مقدمه آغاز مذاکرات را فراهم می‌کند.

مذاکرات صلح افغانستان در یک مرحله انجام نمی‌شود و مراحل مختلف آن در قطر و دوبی پیگیری خواهد شد البته مرحله نخست این دور از مذاکرات از پاکستان آغاز می‌شود.

از زمان روی کار آمدن «ترامپ»، آمریکا برای تصمیم گیری درباره پاکستان سر در گم است و سیاست نامشخص را درباره اسلام‌آباد پیش گرفته است.

در حال حاضر دولت ترامپ بار دیگر مواضع خود در برابر پاکستان را تغییر داد و تلاش این کشور برای فراهم کردن مقدمه مذاکره با طالبان را قابل تقدیر دانست.

آمریکا اعلام کرد از هر اقدامی که منجر به صلح در افغانستان شود حمایت و از پاکستان برای نقش آفرینی در این زمینه تشکر می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها