سخنگوی وزارت خارجه:

SPV صرفا برای واردات دارو نیست/چین رسما از پارس جنوبی انصراف نداده است

SPV صرفا برای واردات دارو نیست/چین رسما از پارس جنوبی انصراف نداده است
دوشنبه 26 آذر 1397 - 11:36

سخنگوی وزارت خارجه ایران راجع به کانال مالی اروپا و تامین دارو در قبال نفت گفت: این ساز و کار برای تسهیل مبادلات ایران با سایر کشورهای اروپایی است و شامل حال اقلام بسیاری خواهد بود که دارو و مواد غذایی و دیگر نیازهای وارداتی ایران از این کشورها باشد.

العالم- ایران/ سیاسی

«بهرام قاسمی» در نشست خبری امروز خود با اشاره به حضور وزیر خارجه در نشست دوحه گفت: واقعیت های منطقه فرصت هایی ایجاد می کند تا از نشست های موجود استفاده کنیم و مواضع خودمان را مطرح کنیم و دیدگاه ها را بشویم و تحولات منطقه را مرور کرده و نگاهی به آینده داشته باشیم.


سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در مجموعه کشورهلی حوزه خلیج فارس سیاست ایران خودش را بیش از گذشته نشان می دهد و آنچه ایران برای ثبات منطقه ایجاد می کند نمایان تر می شود و فروم دوحه نشست تازه ای نیست اما در این موقعیت می تواند تاثیر به سزایی در حال و احوال منطقه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی راجع به کانال مالی اروپا و تامین دارو در قبال نفت خاطرنشان کرد: این ساز و کار برای تسهیل مبادلات ایران با سایر کشورهای اروپایی است و شامل حال اقلام بسیاری خواهد بود که دارو و مواد غذایی و دیگر نیازهای وارداتی ایران از این کشورها باشد و حتی با سایر کشورهای جهان هم این مکانیسم می تواند برای مبادلات تعریف شود و صرفا برای دارو و موادغذایی نیست و سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی هم می تواند در این زمینه کاربرد خواهد داشت.

قاسمی در مورد تبادلات تجاری با کشورهای مختلف جهان با پول ملی تاکید کرد: کشورهای زیادی خواستار حذف دلار از تبادلات تجاری خود هستند و ما و کشورهای بسیاری از جمله کشورهای اروپایی در حال مطالعه در این زمینه هستیم. با کشورهای زیادی نیز مشورت های زیادی انجام داده ایم و در صورت نهایی شدن می توانیم بیشتر در این خصوص صحبت کنیم. در شرایط فعلی که آنریکا به دنبال تامین منافع اقتصادی خود است و کارشکنی در این مسیر انجام می دهد ما پیش از نهایی شدن این همکاری ها از اعلام آن ها صرف نظر می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی راجع به انصراف شرکت های دولتی چین از همکاری با ایران در پارس جنوبی اظهار داشت: وزارت امورخارجه در شرایط فعلی اقتصادی در کنار دستگاه های زیربط نقش اساسی خود را در حوزه دیپلماسی اقتصادی دنبال می کند و در مورد برخی خبرها که منتشر می شود راجع به انصراف و عدم همکاری تا زمانی که ما نامه رسمی از این شرکت ها دریافت نکنیم به سان جنگ روانی و ایجاد شایعات است و ملاک ما گفت و گوهای ما با کشورهاست و فشارهای آمریکا بر کشورهای پیرامون ما برای ایجاد اختلال بین است و ما هم راهکارهای خود را دنبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره پایان مهلت معافیت عراق برای قطع همکاری با ایران گفت: عراق به عنوان یک همسایه خوب و با یک مرز طولانی 1200 کیلومتری با نوع ارتباطات فرهنگی، اقتصادی، تاریخی و تمدنی یکی از شرکای خوب ما است و خواهد بود، همکاری‌ها مثل گذشته با همان دقت و شدت ادامه خواهد داشت.

وی افزود: علائم مثبتی دریافت کرده‌ایم و همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا برای تخریب و ایجاد موانع و تنش بین دو کشور و عدم همکاری اقتصادی بیهوده است. فکر می‌کنم ما با عراق شاهد افزایش همکاری‌های اقتصادی در آینده خواهیم بود.

قاسمی درباره اقدامات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه هم اظهار داشت: هنوز اقدام نظامی صورت نگرفته، مدتی است چنین اخبار ی منتشر می‌شود اما واقعیت در سوریه و‌ مواضع ما همان مواضع قبلی است، هیچ کشوری نمی‌تواند بدون اجازه دولت مرکزی اقدامی را درون خاک سوریه انجام دهد.

دیپلمات عالیرتبه کشورمان تاکید کرد: هرگونه اقدامی باید با همکاری و‌ خواست دولت سوریه باشد. اگر چنین چیزی رعایت نشود، می‌تواند وضعیت سوریه را که طی چند سال همکاری مستمر ایران، ترکیه و روسیه در روند آستانه شکل گرفته، دچار مشکل کند. ما امیدواریم این روند مثبت همکاری‌ها ادامه یابد، فکر می‌کنم دوستان ترکیه از واقعیت‌های منطقه آگاه هستند و ما در تماس هستیم، اگر اتفاقاتی بیافتد بعدا می‌توان درباره آن صحبت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث خارج شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت و اثر آن بر برجام گفت: این مباحث که روابط دوجانبه با اتحادیه باشد (با توجه به خروج انگلیس) بحثی قدیمی است. در خصوص برگزیت یا نبود انگلیس در گروه 3 (سه کشور اروپایی)، اگر لندن در این گروه نباشد مثل چین و‌ روسیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر آنچه مربوط به برگزیت است مسئله داخلی انگلیس و اتحادیه اروپا است و فکر نمی‌کنم نهایتا در نقشی که 1+4 باید داشته باشد، خللی ایجاد نخواهد کرد، لذا کماکان دولت انگلیس به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره با ایران‌ در برجام متعهد به حفظ آن و مساعدت برای انجام تعهداتی هستند که بر اساس برجام به انجام آن موظفند.

قاسمی درباره سفر احتمالی ظریف به سوریه نیز گفت: سیاست ایران نسبت به تروریسم کاملا مشخص است، نه در کلام که در عمل مشخص است. درباره سیاست ایران در سوریه، فکر می‌کنم جهان و دولت سوریه از اقدام ما به‌ خوبی آگاه هستند، رایزنی‌ها و سفر مقامات ما به سوریه هر موقع که لازم باشد ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: فعلا فرستاده ویژه ایران در دمشق بود و مذاکرات خود را انجام داد و باید منتظر نشست آستانه و گزارش نماینده دبیرکل در ژنو و نتایج این نشست باشیم. بر اساس نتایج این نشست، خط سیر خودمان را در نشست آستانه و‌ مسائل سوریه دنبال خواهیم کرد. روند آستانه علیرغم‌ کارشکنی مخالفان آن، تا به این لحظه کار و وظایف خود را به خوبی انجام‌ داده و امیدوارم در این نشست باز‌ هم‌ گام‌هایی به‌جلو برداشته شود و نقش خود را در تثبیت و حفظ تمامیت ارضی سوریه نشان دهد. امیدوارم مذاکراتی که در جریان است نتایج خوبی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات یمن و توافقات استکهلم سوئد نیز گفت: ترجیح می‌دهم از واژه پیروزی یا شکست استفاده نکنم. از ابتدای تجاوز ائتلاف تحت رهبری عربستان به کشور مظلوم یمن مواضع ما کاملا روشن بود، در طرح‌های قبلی و‌ گذشته خودمان که در مقاطعی آن را مطرح کردیم - همان طرح آقای ظریف - همه تلاش‌های ما ایجاد یک آتش‌بس برای فراهم‌ کردن زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه غذا و دارو و خارج کردن بیماران و‌ نهایتا گفتگوهای یمنی-یمنی و شکل‌گیری یک دولت فراگیر ملی بود.

وی یاد آورشد: ما طی‌ ماه‌های اخیر شاید یک فاجعه عمیق بشری بودیم که در تاریخ یک لکه ننگ ثبت خواهد شد، ما به دنبال توقف تجاوز و بمباران متجاوزان بودیم و دیپلماسی فعالی داشتیم با کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا که می‌توانستیم‌کار کنیم و تلاش داشتیم تا جایی که بتوانند از نفوذ خود استفاده کنند و تلاش کردیم تا به‌ وضعیت‌ جدید برسیم. نشست استکهلم نشست خوبی بود و از نتایج آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم یک تحول مثبت‌ برای مردم مظلوم یمن باشد، اما امیدواریم متجاوزان به هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و غیرنظامیان پایان دهند.

قاسمی عنوان کرد: امیدوارم هستم که به هر حال یا‌د بگیرند آنهایی که فکر می‌کردند با سلا‌ح‌های مدرن و دلار سرنوشت یک ملت را تغییر دهند، چنین چیزی امکان ندارد. امیدوارم بحران یمن به این افراد که با فکر و اندیشه کمتر آشنا هستند، بفهمند با پول و زور و اسلحه نمی‌توانند امیال خود را به ملتی که زنده است تحمیل کند.

پربیننده ترین خبرها