کاهش سه دلاری بهای نفت در بازار جهانی

کاهش سه دلاری بهای نفت در بازار جهانی
چهارشنبه 28 آذر 1397 - 04:18

پس از آنکه تولید نفت در روسیه و آمریکا به سطح بی سابقه رسید، ­بهای نفت در معاملات روز سه شنبه بازار‌های جهانی کاهش یافت.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینتر مدییت‏) که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود در پایان معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک، ‏برای تحویل ‏در ماه ژانویه با سه دلار و ۳۷ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین به ۴۶ دلار و ۶۰ سنت رسید، که پایین‌ترین رقم از اوت ۲۰۱۷ تا کنون است.

به این ترتیب بهای نفت در بازار نیویورک حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را از ابتدای اکتبر تاکنون از دست داده است. در آن زمان بهای نفت به بالاترین میزان طی چهار سال اخیر رسیده بود.

همچنین بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار‌های بین المللی و پایه‌ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه فوریه با سه دلار و ۳۵ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۵۶ دلار و ۲۶ سنت رسید. از اکتبر سال دو هزار و هفده، تاکنون سابقه نداشته است که ارزش این شاخص نفتی تا این حد سقوط کند. این شاخص نفتی نیز کاهش ۳۵ درصدی را از ماه اکتبر نشان می‌دهد.

سرمایه گذاران نگران نشانه‌های کاهش رشد اقتصاد جهانی هستند که از آن به کاهش تقاضا برای انرژی تعبیر می‌شود و نیز روند تولید در برخی کشور‌ها که رو به افزایش است و توازن را در بازار عرضه و تقاضا برای طلای سیاه برهم می‌زند.

تحلیل گران کومرتس بانک عقیده دارند: «ثبات در بازار نفت از بین رفته و تدابیر کاهش تولید اعلام شده از سوی سازمان کشور‌های صادر کننده نفت، اوپک، بی اثر شده است.»
سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و شرکای آن، با هدف محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی در نشستی که در ماه دسامبر امسال در وین، پایتخت اتریش برگزار کردند، تصمیم گرفتند میزان تولید روزانه خود را از ماه ژانویه یک میلیون و دویست هزار بشکه کاهش دهند. اما روسیه روز دوشنبه همین هفته اعلام کرد میزان تولید نفتش در ماه دسامبر به ۱۱ میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا (EIA)، نهادی وابسته به وزارت انرژی این کشور که آمار و گزارش‌های مربوط به بازار انرژی و نفت آمریکا را منتشر می‌کند، در گزارشی اعلام کرد تولید نفت شیست آمریکا بین ماه‌های دسامبر و ژانویه ۱۳۴ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. این در حالی است که پیش از این نیز تولید نفت آمریکا به رقم بی سابقه‌ای افزایش یافته بود.

همچنین یک شرکت آمریکایی اعلام کرد نفت خام موجود در پایانه نفتی «کاشینگ» (Cushing) ‏، در ایالت ‏اکلاهما واقع در بخش جنوبی ‏آمریکا، پایانه‌ای که نفت ‏موجود در آن به عنوان ‏مرجع ‏در تعیین بهای نفت پایه ‏آمریکا، وست تگزاس ‏اینترمدییت، مورد استفاده ‏قرار می‌گیرد، افزایش یافته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها