یمن: نقض آتش بس از سوی متجاوزان ادامه دارد

یمن: نقض آتش بس از سوی متجاوزان ادامه دارد
پنج‌شنبه 29 آذر 1397 - 22:27

سخنگوی ارتش و کمیته های مردمی یمن اعلام کرد که متجاوزان و مزدوران سعودی با حملات پیایی به مناطق مسکونی الحدیده واقع در غرب این کشور، همچنان به نقض آتش بس ادامه می دهند.

العالم - یمن

سرتیپ «یحیی سریع» در بیانیه ای اعلام کرد که مزدوران سعودی امروز 48 گلوله و 13راکت به مناطق مسکونی الحدیده شلیک کردند.

وی همچنین از مشاهده چند دستگاه بولدوزر در حال احداث استحکامات در شرق و شمال شهر الشعب و جنوب الجریبه خبر داد و گفت که طی 24 ساعت گذشته نیز جنگنده های متجاوز 39 بار به استان های مختلف حمله کردند.

سریع افزود که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی مانع پیشروی مزدوران سعودی به سمت نیروهای یمنی در مناطق السلطاء، البارک، الصافح و تپه الصمود در منطقه «نهم» شدند.

سخنگوی ارتش یمن اظهار داشت : نیروهای این کشور تلاش مزدوران سعودی برای پیشروی به سوی تپه الحرب و تپه التویتی در منطقه را خنثی کردند و در این عملیات ده ها مزدور کشته و زخمی شدند.

وی گفت که در حال حاضر گروهی از مزدوران همچنان در مناطق درگیری در اطراف العظیمه و البارک در منطقه نهم در محاصره هستند.

این نظامی یمنی تاکید کرد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی با وجود ماجراجویی ها و نقض آتش بس از سوی متجاوزان و مزدوران سعودی، همچنان به آتش بس در الحدیده پایبند هستند.

در پی مذاکرات طرف های یمنی و اعلام مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل، آتش بس در یمن از بامداد سه شنبه (به وقت محلی) آغاز شد.اما با این حال مقام های یمنی تاکنون از نقض مکرر آتش بس توسط نیروهای متجاوز و مزدوران سعودی خبر داده اند.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن 15 آذرماه با میانجیگری گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل متحد در استکهلم سوئد آغاز شد و نمایندگان دولت نجات ملی و دولت فراری یمن پنجشنبه هفته گذشته پس از یک هفته مذاکره، درباره آتش بس در شهر و بندر الحدیده و بنادرالصلیف و عین عیسی به توافق رسیدند.

طرف های شرکت کننده در مذاکرات سوئد به توافق های مهمی از جمله عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از شهر و بندر الحدیده ظرف 14 روز دست یافتند.

ریاست هیات مذاکره کننده انصارالله (هیات صنعا) را محمد عبدالسلام و ریاست هیات دولت مستعفی (هیأت ریاض) را خالد الیمانی وزیر امور خارجه دولت عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن برعهده داشتند.

تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن بست رسیده است. نخستین نشست صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

دومین دور مذاکرات صلح نیز پس از چندین ماه وقفه، در اردیبهشت سال 1395 در کویت به جریان افتاد که با کارشکنی ائتلاف سعودی به بن بست رسید.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

پربیننده ترین خبرها