بشارجعفری: آغوش سوریه به روی هر ابتکار صادقانه در جهت خروج از بحران باز است

بشارجعفری: آغوش سوریه به روی هر ابتکار صادقانه در جهت خروج از بحران باز است
جمعه 30 آذر 1397 - 08:01

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل خواستار کمک جامعه جهانی برای پایان دادن به حملات تروریستی در کشورش شد.

العالم - سوریه

بشار الجعفری که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد سخن می گفت، تصریح کرد نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در ابتدای سخنانش به این نکته اشاره کرد که مردم سوریه در مدت زمانی که بیش از دوره جنگ جهانی دوم به طول انجامید، در رنج و مشقت به سر می برند. این سخن درستی است، اما چنانچه می دانید هر حکایتی آغاز و پایانی دارد، به همین منظور نمی توان در چنین نشستی با لحاظ کردن چند موضوع حتی چندین ملاحظه مهم، تنها نام بحران سوریه را بر این حکایت گذاشت.

وی افزود: باید در این زمینه حافظه برخی قوی باشد تا از مقدمات و دوره های پنهان این بحران غافل نشوند، دوره هایی که برخی از کشورها و برخی از اعضای همین شورا برای دروغ پردازی درباره بحران و ایجاد شرایط جهت تداوم و افزایش آن، در سطحی که زمینه ساز مداخله آنان جهت ایجاد تغییرات در جغرافیای سیاسی منطقه شود ایجاد کردند.

بشار جعفری خاطرنشان کرد: در این باره توجه شما را به شرحی کوتاه اما مهم در این زمینه جلب می کنم، و آن اینکه نخست وزیر پیشین قطر در تلویزیون رسمی قطر حضور یافت و اعتراف کرد قطر و عربستان تحت آموزه های معلمی به نام آمریکا، مبلغ صد و سی و هفت میلیارد دلار هزینه کردند تا سوریه را ویران کنند، این سخن حمد نخست وزیر سابق قطر است که در سال 2011 در شورای امنیت حضور یافت تا شما را به اقدام علیه کشور سوریه ترغیب کند. مبلغی که او گفت تنها هزینه ای بود که دو کشور قطر و عربستان پرداخت کردند. آیا نادرست است اگر سخن این مقام قطری را در ایجاد یک باره داعش، جبهه النصره و گروههای تکفیری دیگر در سوریه و عراق مرتبط بدانیم؟ آیا هیچ عاقلی می تواند تصور کند که این گروههای تروریستی که به صورت ناگهانی اعلام موجودیت کردند، به یکباره از آسمان بر سر ما در عراق و سوریه ریختند؟ یا آنکه آنان را ستارگانی بخوانیم که از یکی از سیاه چاله ها بر سر ما فرو ریختند؟

نماینده سوریه در ادامه نطق خود گفت: پیش از این گفتم و امروز نیز تکرار می کنم زمان آن رسیده است تا مطالعه ما درباره اوضاع سوریه به شیوه درست و موضوعی باشد، روندی که هدف آن کمک به نظام سوریه برای رهایی از جنگ تروریستی باشد که ما با کمک هم پیمانانمان آغاز کرده ایم و در مراحل پایانی آن قرار داریم. به جای آنکه در پی اتخاذ مواضع افراطی برای در تنگنا قرار دادن نظام و مردم سوریه، طولانی کردن این جنگ تروریستی و افزایش دامنه ویرانگری های آن در سوریه، منطقه و جهان و تلاش برای تکرار اقدامات شکست خورده ای که موجب ویرانی چندین کشور شده است باشیم روندی را در پیش بگیریم که موجب شود بقایای داعش و جبهه النصره و دیگر گروههای مرتبط با آنها نابود شوند.

وی افزود: زمان آن رسید تا برخی از شرایطشان که دور بودن از واقعیات است خارج شوند و از آخرین اوهام خود دست بردارند و درک کنند آنچه را که نتوانستند با تروریسم و حمایت از تروریسم به دست بیاورند نخواهند توانست با تمسک به سیاست به دست آورند.

بشار جعفری تصریح کرد: آغوش نظام سوریه به روی هر طرح و ابتکار صادقانه برای کمک به دمشق جهت خروج از بحران کنونی باز است. به همین منظور و بر اساس احساس مسئولیت و حفاظت از منافع ملت، نظام سوریه همکاری و پایبندی زیادی را با تلاش های سازمان ملل متحد آغاز کرد. همکاری هایی که از زمان ماموریت آقای کوفی عنان - که رحمت خدا بر او باد- آغاز شد، به دوران آقای اخضر ابراهیمی و پس از آن به دوران ماموریت آقای استفان دی میستورا رسید. جا دارد از تعیین جناب آقای پترسون به عنوان نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه استقبال کنیم و برای همکاری گسترده با ایشان اعلام آمادگی نماییم.

نماینده سوریه گفت: امروز بر آمادگی نظام سوریه برای مشارکت فعال در هرگونه تلاش جدی که هدف آن رسیدن به راه حل سیاسی است به گونه ای که فقط سوری ها از طریق گفتگوی متقابل بتوانند برای آینده خود تصمیم گیری کنند تاکید می کنم . روندی که اساس آن این باشد که در تعیین آینده سوریه، تنها مردم سوریه صاحبان حقند بدون آنکه مداخله ای خارجی وجود داشته باشد. روندی که تضمین کننده حاکمیت، استقلال و وحدت و سلامت ارضی سوریه باشد. تمامی این موارد از اموری است که قانون بین الملل، منشور ملل متحد و تمامی قطعنامه های سی گانه همین شورا درباره سوریه بر آن تاکید کرده است.

بشار جعفری در ادامه تصریح کرد: موفقیت هر اقدام سیاسی در سوریه نیازمند همکاری جدی با نظام سوریه و هماهنگی های پیشاپیش با این نظام درباره امور مرتبط است. همانگونه که نیازمند پایبندی بین المللی و اراده سیاسی حقیقی برای همگان جهت نابودی کامل بقایای گروههای تروریستی و پایان دادن به حضور غیر قانونی نیروهای بیگانه در خاک سوریه و توقف چالش افروزی ها در مسیر تلاش های صادقانه ای است که نظام سوریه با همکاری هم پیمانانش جهت رسیدن به راه حل سیاسی مطلوب در پیش گرفت.

وی یادآور شد: با گذشت حدود هشت سال از این جنگ کثیف و بی سابقه، که بر ما در سوریه تحمیل شده است، بر ماست تا درباره تفاوت عجیبی اندیشه کنیم که در گفتار و کردار برخی کشورها دیده می شود. رفتار آنها در این زمینه مشابه با ضرب المثل ایتالیایی است که می گوید «میان گفتار و کردار دریایی واسطه شده است». چگونه گفتار این کشورها مثل بیان ضرورت احترام به حاکمیت، استقلال و وحدت ارضی سوریه،یا آنکه راه حل بحران باید بر اساس گفتگوهای سوری و بدون مداخله خارجی باشد با کردارشان همخوانی دارد، برخی از این رفتارها شامل موارد زیر است، تجاوز نظامی مستقیم به سوریه، اشغال بخش هایی از این کشور، حمایت از گروههای تروریستی مسلح، تشکیل گروههای سیاسی که هیچ هدفی جز مانع تراشی در مسیر حل بحران به دست مردم سوریه ندارند، تحمیل ویژگی هایی که پیش از این شکستشان ثابت شده است، تلاش های بی نتیجه برای ایجاد برخورد و درگیری ، تقسیم جدید نقش ها با هدف بی ثبات کردن منطقه که از طریق تحریک عده ای علیه عده دیگر انجام می شود. اقداماتی که همه و همه برای خدمت به اسرائیل و هم پیمانانش جهت از میان برداشتن قضیه فلسطین انجام می شود.

پربیننده ترین خبرها