هشدار دفتر مالكي به نيروهاي پيشمرگ كردستان

هشدار دفتر مالكي به نيروهاي پيشمرگ كردستان
پنج‌شنبه 25 آبان 1391 - 11:44

العالم-دفتر نوري المالكي نخست وزير و فرمانده كل قواي عراق روز پنجشنبه به نيروهاي پيشمرگ منطقه كردستان درباره تحريك نيروهاي دولتي هشدار داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه العالم اين دفتر در بيانيه اي از نيروهاي پيشمرگ خواست از اقداماتي كه منجر به ايجاد تنش، بي ثباتي و تشديد اوضاع در آن مناطق مي شود خودداري كنند و آنان را به دوري از نيروهاي دولتي و پرهيز از تحريك آنها فرا خواند.
المالكي در روز ششم ماه جاري ميلادي منطقه كردستان را به داشتن سلاحهاي سنگين وابسته به ارتش سابق عراق متهم كرد و نيروهاي پيشمرگ را خارج از كنترل نيروهاي دفاعي عراق دانست.
وي گفت در صورتي كه نيروهاي پيشمرگ تحت كنترل دولت مركزي درآيند آماده است آنها را تامين مالي كند.
كميسيون نيروهاي پيشمرگ در پارلمان منطقه كردستان نيز در 22 ژوئيه سال جاري ميلادي دولت مركزي را به "شانه خالي كردن از تجهيز تسليحاتي اين نيروها به دلايل سياسي"، متهم كرد.
اين كميسيون اعلام كرد: دولت مركزي از تعهدات خود بر اساس قانون اساسي در قبال نيرويي ملي كه مشاركت فعالي در سرنگوني ديكتاتوري داشته، فرار كرده است.
بحران روابط بغداد و اربيل  از زماني كه مسعود بارزاني رئيس منطقه كردستان عراق به شدت از المالكي انتقاد و وي را به ديكتاتوري متهم كرد ، شدت يافت.
بارزاني سپس با همكاري فهرست العراقيه به رهبري اياد علاوي، جريان صدر به رهبري سيد مقتدي صدر و گروهي از نمايندگان مستقل، به تلاش براي سلب راي اعتماد از المالكي پيوست. جريان صدر اخيرا از موضع خود عقب نشيني كرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها