مجارستان و کاتالونیا عرصه تظاهرات ضد دولتی

مجارستان و کاتالونیا عرصه تظاهرات ضد دولتی
شنبه 1 دی 1397 - 12:47

معترضان به سیاست‌های دولت مرکزی در مجارستان به منظور اعتراض به طرح جدید قانون کار و در کاتالونیا در هواداری از استقلال این منطقه به خیابان آمدند.

العالم - اروپا

هزاران مجار دیشب (جمعه) بار دیگر به خیابان‌های بوداپست،ایتخت این کشور آمدند تا اعتراض خود را به طرح دولت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر این کشور در زمینه قانون کار که از آن با عنوان قانون برده‌داری یاد می‌شود را تکرار کنند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، اوربان این تظاهرات و شعارهایی که سر داده می‌شود را «فریادهای هیستریک» دانسته است. با این حال مخالفان اعلام کرده‌اند که به اعمال فشارها به نخست‌وزیر ادامه خواهند داد. «برتالان توت» رهبر سوسیالیست‌ها گفته است که این تظاهرات را می‌توان اعتراضی به شرکت‌هایی دانست که با حزب حاکم موسوم به «فیدز» ارتباط دارند و از قانون جدید کار سود می‌برند.

تغییر در قانون کار که حزب راست‌گرای اوربان این کشور پیشنهاد داده است، به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا کارکنان خود را وادار کنند تا ۴۰۰ ساعت بیشتر برای آنها کار کنند. در حال حاضر ساعت کاری ۲۵۰ ساعت اعلام شده است با این حال، دولت اعلام کرده است که به انعطاف‌پذیری هر چه بیشتر کارکنان نیاز دارد.

بر طبق پیش نویس این طرح، علاوه بر اینکه کارفرمایان می‌توانند از کارکنان درخواست اضافه‌کاری بیشتری بکنند، دوره پرداخت خسارت هم بیشتر شده است.

روسای اتحادیه‌های کاری چنین قانونی را به قانون برده‌داری تعبیر کرده‌اند و دولت اوربان را متهم کرده‌اند که به بهای کار بیشتر کارگران می‌خواهد منافع شرکت‌ها را تامین کند.

دیروز همچنین هواداران استقلال کاتالونیا از اسپانیا در شهر بارسلون تظاهرات کردند و با مسدود کردن راه‌های اصلی به سفر وزرای دولت و دیدار با رهبر حامیان استقلال در کاتالونیا اعتراض کردند.

در پی این تظاهرات، عملکرد خطوط راه‌آهن و فرودگاه بارسلونا مختل شدند. معترضان در یک مورد اقدام به پرتاب کردن ترقه و هل دادن سطل‌های زباله به سمت نیروهای پلیس کردند. دست‌کم ۱۳ نفر از معترضان دستگیر شدند.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که اوایل وقت روز پنجشنبه نه نفر از سران هوادار استقلال کاتالان‌ها زندانی شدند. آنها از هواداران خود خواستند تا تظاهراتی گسترده اما صلح آمیز برگزار کنند. چهار نفر از آنها که از اوایل دسامبر اقدام به اعتصاب غذا کرده بودند اعلام کردند که به اعتصاب پایان می‌دهند.

پس از اینکه یک گزارشگر هدف حمله قرار گرفت، تظاهرات به خشونت گرایید. فیلم‌های منتشر شده حاکی از این است که فردی که عینک دودی بر چشم دارد، این گزارشگر را هل می‌دهد. چند لحظه بعدبا مشت به صورت وی زده می‌شود و باعث می‌شود تا وی نقش زمین می‌شود. حمله به فرد فیلمبرداری که همراه گزارشگر بود هم باعث شد که تصاویر در حال انتشار ،چندبار قطع شود.

به تازگی «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا و «کوئیم تورا» رهبر استقلال‌طلبان کاتالونیا با هم دیدار کردند و بر پایان ناآرامی‌ها در ارتباط با استقلال این منطقه شدند.

در بیانیه مشترک بر راهکاری سیاسی تاکید شده است تا بتوان اختلافات در زمینه استقلال این منطقه که از سال 2017 و در پی برگزاری همه پرسی استقلال که دولت مرکزی آن را غیرقانونی اعلام کرد، را حل کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها