یک خبر چند خط تحلیل؛

نه داعش نابود شده نه هجین آزاد

نه داعش نابود شده نه هجین آزاد
شنبه 1 دی 1397 - 20:13

العالم _ سوریه

خبر:

  • مسئول دفتر رسانه ای شبه نظامیان کرد با اعلام تشدید عملیات داعش در هجین بویژه پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه تاکید کرد فقط کردها توانسته اند 35 درصد از هجین را آزاد کنند


تحلیل:

  • صرف نظر از اینکه واقعا چه زمانی ادعای خروج کامل ترامپ از سوریه عملیاتی شود؟ انچه روشن است اینکه دروغگویی های ترامپ پایانی ندارد. ترامپ با تاکید بر اینکه داعش در شمال سوریه نابود شده است و دیگر دلیلی بر بقا در این کشور ندارد وعده خروج از سوریه را داد و این در حالی است که این مقام رسانه ای کرد رسما اعلام می کند از "هجین" سوریه که پایگاه و سنگر داعشیان سوریه در شمال این کشور محسوب می شد تنها 35 درصد آزاد شده است. شدت گرفتن حملات داعش در این منطقه نیز بدان معناست که ترامپ اساسا نگاهی به نابودی داعش در سوریه به طور کامل نداشته است.

  • در حالی که همچنان باور اینکه آمریکا با 12 پایگاه نظامی خود در سوریه به راحتی وداع کرده باشد برای بسیاری از آشنایان به مسائل سیاسی و نظامی دشوار است. برخی بر این باورند که یکی از دلایل ترامپ برای اعلام خبر غافلگیرانه خروج از سوریه می تواند این باشد که افکار عمومی را به شکل کامل از مساله قتل خاشقچی و دست داشتن بن سلمان در آن منحرف کند مبتنی بر این دیدگاه باید منتظر ماند و ما به ازای این خدمت ترامپ به بن سلمان را در آینده ای نه چندان دور مشاهده کرد.
  • در نگاه ترامپ با اعلام خروج آمریکا از سوریه داعش به کردها مشغول خواهد شد، ترک ها به کردها، سوریه به ترک ها و بلاخره روسیه و ایران هم به داعش و هم به تروریست ها، در چنین فضایی آمریکا در اربیل در کمال آرامش و بدون تحمل هزینه می تواند به کنترل اوضاع رقیبان، دشمنان و مزاحمان سیاست هایش در منطقه بنشیند و از تحلیل رفتن توان انها حسن سوءاستفاده را بنماید . مبتنی بر این نگاه اگرچه کردها در قربانگاه منافع ملی آمریکا ذبح خواهند شد اما در مقابل ترامپ از یکسو افراد غیر همسو با سیاست هایش در داخل را شناسایی می کند و آنها را از قطار حکومتش پیاده می نماید و از دیگر سو احتمالا اهمیت حضورش در سوریه را به رخ همگان و به ویژه بزرگترین شریک استراتژیکش یعنی اسرائیل می کشد.

پربیننده ترین خبرها