پیش بینی پژوهشگر مسائل خاورمیانه:

سقوط شیوخ خلیج فارس تا 5 سال آینده

سقوط شیوخ خلیج فارس تا 5 سال آینده
پنج‌شنبه 25 آبان 1391 - 18:43

العالم - كريستوفر ديويدسون، پژوهشگر مسائل خليج فارس و استاديار دانشگاه "شيخ زايد" امارات، در كتاب جديد خود پيش بيني کرده است که حکام کشورهاي حاشيه خليج فارس بين 2 تا 5 سال آينده سقوط خواهند کرد.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم،كريستوفر ديويدسون پژوهشگر مسائل خليج فارس و استاديار دانشگاه "زايد" امارات كتاب جديد خود را با عنوان "پس از شیوخ " در كتابخانه الكترونيكي آمازون در دسترس قرار داده است. طرح جلد این كتاب دومينویی را به تصوير كشيده كه روي هر قطعه آن تصویر يكي از حكام كشورهاي حوزه خليج فارس نمايان است.

ديويدسون در اين كتاب پيش بيني كرده است که طی 2 تا 5 سال آينده، تغییراتی بزرگ در این کشورها موجب سقوط رژيم هاي حاكم در منطقه خواهد شد. بسياري از منتقدان، تحليل هاي ديويدسون را بسيار دقيق و نزديك به واقعيت كنوني اين كشورها دانستند.

 وي پیش از این نیز بحران اقتصادي دنيا در سال 2009 را - كه دبي را هم در بر گرفت- پيشگويي كرده بود و انتظار مي رود كه دیدگاه هایش در مورد آينده رژيم هاي حاكم بر كشورهاي منطقه خليج فارس نيز درست باشد.

ديويدسون پيش بيني هايش را بر اساس چند عنصر قرار داده است كه مهم ترين آنها عنصر اقتصادي و اجتماعي است؛ او معتقد است با وجود این که رژيم هاي خليح فارس در برابر انقلاب های عربي دچار تزلزل نشدند، اما اين اتفاق به مرور زمان روی خواهد داد.

مولف معتقد است عواملي كه سبب بروز انقلاب درساير كشورهاي عربي شد در حال شكل گيري و كامل شدن دركشورهاي خليج فارس است و دراين كشورها نيز به ناچار انقلاب رخ خواهد داد. به عقیدۀ وی، سقوط رژيم هاي تونس، مصر و ليبي نيز از جمله عواملي است كه بروز وضعيت مشابه را در كشورهاي خليج فارس هموار مي كند.

منتقدان معتقدند طرح ديويدسون علي رغم پيچيدگي هايش، برگرفته از اطلاعات و تحليل هاي مهمي است كه نبايد از آن غفلت ورزيد.

 



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها