لاوروف: طرح آمریکا برای استفاده ابزاری از روسیه محکوم به شکست است

لاوروف: طرح آمریکا برای استفاده ابزاری از روسیه محکوم به شکست است
دوشنبه 3 دی 1397 - 15:54

وزیر امور خارجه روسیه گفته است، طرح آمریکا برای استفاده از روسیه به عنون ابزاری برای تأمین منافعش محکوم به شکست است.

العالم - اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) تأکید کرد، طرح آمریکا برای استفاده از روسیه به عنون ابزاری برای تأمین منافعش محکوم به شکست است.

وی در ادامه گفت که روابط میان مسکو و و اشنگتن به دلیل رفتارهای غیردوستانه آمریکا، مفید و سازنده نیست.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تصمیم واشنگتن برای خارج کردن نیروهای خود از سوریه تصریح کرد: «حل مسئله حضور غیرقانونی آمریکا در خاک سوریه چندان آسان نیست».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه که در آستانه ورود به سال جدید میلادی با خبرگزاری «اسپوتنیک» مصاحبه کرده است، در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال سردتر شدن روابط میان واشنگتن و مسکو گفت: «ما به این واقعیت عادت کرده‌ایم که عواملی مرتبط با سیاست داخلی آمریکا بر روابط دوجانبه میان مسکو و واشنگتن اثر گذاشته و مشکلاتی را در روند برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه ایجاد کرده است».

وی در ادامه گفت: «میزان اثرگذاری این عوامل نیز اصلا مشخص نیست. حتی ممکن است هر چه به انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر 2020 نزدیک می‌شویم، تلاش‌ها برای بازی با کارت روسیه توسط سیاستمداران آمریکایی بیشتر و مستمرتر شود. ما امیدواریم که این مسئله بیش از پیش بنیان روابط دوجانبه ما را سست‌تر نکند، روابطی که در حال حاضر نیز بهترین شرایط خود را تجربه نمی‌کنند».

همکاری‌ها میان روسیه و آمریکا به دلیل اقدامات خصمانه واشنگتن متوقف شده است

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «ما مستمرا از توسعه گفت‌وگوهای عادی و قابل پیش‌بینی با آمریکا مبتنی بر درک متقابل و احترام به منافع دو طرف، حمایت می‌کنیم، اما تا کنون حرکت در این مسیر به دلیل اقدامات خصمانه واشنگتن و تلاش‌ها برای اعمال فشار بر ما با کمک ابزارهای اقتصادی، سیاسی، نظامی و ... میسر نبوده است».

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، در نتیجه همکاری در حوزه‌های مهم روی دستورکارهای بین‌المللی و دوجانبه از جمله همکاری‌ها در حوزه حفظ ثبات و امنیت در جهان، متوقف شده است.

لاوروف در ادامه تصریح کرد: «مشکلات اصلی در روابط دوجانبه میان مسکو و واشنگتن به این دلیل پابرجاست که آمریکا هرگز آنها را جدی نگرفته است. روسیه برای ساختار سیاسی آمریکا یک ابزار است تا به منافع خود برسد».

وی با اشاره به اقدامات واشنگتن برای سیاه‌نمایی روسیه تأکید کرد: «این اقدامات به منظور حفظ کنترل بر اروپا و تقویت وابستگی میان اروپا و آمریکا انجام می‌گیرد. برای مثال، آنها در حال حاضر به طور جدی روی این موضوع بحث می‌کنند که چطور از روسیه علیه چین در جهت تأمین منافع خودشان استفاده کنند. و تلاش‌ها برای تحریک تغییر قدرت در کشور ما و تغییر در سیاست روسیه مبتنی بر این تمایل در آمریکا است که ما را به ابزاری برای تحقق منافع خود تبدیل کنند و البته بسیاری در واشنگتن از این توهمات آسیب می‌بینند».

لاوروف ادامه داد: «ما کشورهایی را می‌شناسیم که آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا چنین سیاستی را روی آنها پیاده کنند اما این ترفندها روی ما کارساز نخواهد بود... روابط دوجانبه میان ما قطعا تا از بین رفتن اینگونه خیالپردازی‌ها در میان سیاستمداران آمریکایی بهبود نخواهد یافت. تعاملات گزینشی نیز نمی‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد و آغاز روندی مثبت و آینده‌ای قابل پیش‌بینی را نوید دهد».

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «ما به سهم خود با تمام کشورها روابطی ارزشمند می‌سازیم. ما آماده‌ایم تا با آمریکا نیز همینگونه رفتار کنیم. من تکرار می‌کنم: ظرفیت برای تعاملات دوجانبه سازنده در روابط مسکو و واشنگتن بسیار زیاد است. اگرچه دهه‌های زیادی است که به این ظرفیت‌ها بی‌توجهی شده. من باورم این است که مردم ما لیاقت شرایطی بسیار بسیار بهتر از شرایط فعلی را دارند».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پایان پاسخ به این سوال تأکید کرد: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست گروه 20 در بوینس‌آیرس اعلام کرد که دولت روسیه آماده برگزاری دیداری با رئیس‌جمهور آمریکا هست البته به این شرط که طرف آمریکایی نیز آمادگی داشته باشد. در حال حاضر اظهار نظر درباره اینکه آیا این اتفاق خواهد افتاد و یا اینکه این دیدار کجا و چه زمانی برگزار شود، دشوار است».

لغو پیمان INF ثبات استراتژیک و امنیت بین‌المللی را نابود می‌کند

لاوروف در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به تصمیم آمریکا برای لغو پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای (INF) و احتمال افزایش موشک‌های منع شده تحت این پیمان در خاک اروپا و نزدیکی مرز روسیه و اینکه اروپایی‌ها چه تدابیری برای ارائه تضمین‌های حقوقی در خصوص عدم پذیرش چنین موشک‌هایی اتخاذ کرده‌اند، گفت: «ما تردیدی نداریم که نابودی پیمان INF ثبات استراتژیک و امنیت بین‌المللی را به شدت خدشه‌دار خواهد کرد».

وزیر خارجه روسیه در ادامه هشدار داد: «ما هرگز استقرار موشک‌های جدید آمریکایی را که ما و متحدان ما را تهدید خواهد کرد، نادیده نخواهیم گرفت. هیچ تردیدی نباید درباره این مسئله وجود داشته باشد که ما ابزارهای لازم برای تضمین امنیت خودمان را در اختیار داریم و قادریم بیش از پیش قابلیت‌های دفاعی مان را تقویت کنیم. با این وجود روسیه نیز همچون هر کشور منطقی دیگری تمایلی به آغاز رقابت تسلیحاتی و بحران موشکی جدید ندارد».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تأکید کرد که مسکو با تمام این شرایط هنوز هم آماده گفت‌وگو با واشنگتن درباره ثبات استراتژیک و کنترل تسلیحاتی است اما تا کنون آمریکایی‌ها هیچ تمایلی به گفت‌وگو در این زمینه نشان نداده‌اند. لاوروف با اشاره به این مطلب گفت: «به طور کلی ما آمادگی داریم تا در چهارچوب‌های مختلف با مشارکت تمام کشورهایی که به مسئولیت خود برای صلح و ثبات جهانی آگاهی دارند، وارد همکاری شویم».

نبرد هسته‌ای میان روسیه و آمریکا هیچ برنده‌ای ندارد

وی در ادامه هشدار داد که هرگونه درگیری مسلحانه که دو قدرت هسته‌ای برتر جهان، یعنی روسیه و آمریکا در آن حضور داشته باشند عواقب بسیار خطرناکی را برای بشریت به دنبال خواهد داشت و هیچ تردیدی وجود ندارد که چنین درگیری‌ای نمی‌تواند هیچ برنده‌ای داشته باشد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «در عین حال باید بر این نکته اذعان داشت که واشنگتن و متحدانش با دغدغه بیش از حدی که روی دستیابی به بلندپروازی‌های ژئوپلتیک خود دارند، آماده پذیرش واقعیت‌های جهانی که اکثرا نیز به نفع آنها پیش نمی رود، نیستند».

فارس

پربیننده ترین خبرها