بعیدی‌نژاد: سیاست‌های افراطی در منطقه حتی در بین متحدانشان نیز در انزوا قرار گرفته است

بعیدی‌نژاد: سیاست‌های افراطی در منطقه حتی در بین متحدانشان نیز در انزوا قرار گرفته است
دوشنبه 3 دی 1397 - 15:50

سفیر ایران در لندن با اشاره به تحولات اخیر در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت درباره یمن نوشت: سیاست‌های افراطی در منطقه حتی در بین متحدان آنها نیز در انزوا قرار گرفته است.

العالم - ایران / سیاسی

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به تصویب قطعنامه اخیر در شورای امنیت درباره یمن در صفحه تلگرامش نوشت: تحولات پیرامون تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت در خصوص یمن از برخی جنبه‌ها بسیار مهم بوده‌اند، به طوری که جزئیات وقایع آن توسط رسانه‌های بین المللی نیز پیگیری و منتشر شده‌اند.

وی می‌افزاید: تحولات به خوبی نشان می‌دهد که عربستان و امارات برای باز بودن دست خود در تحولات و مذاکرات آینده در خصوص یمن اصولا با تصویب قطعنامه جدید موافق نبودند. اما سازمان ملل متحد و دیگر اعضای شورای امنیت اعتقاد داشتند که با توجه به شکنندگی اوضاع در یمن نیاز است که نتیجه مذاکرات و تفاهمات به دست آمده در سوئد ثبت و ضبط شوند تا طرف‌های مذاکرات خود را متعهد به اجرا و تداوم آن در مذاکرات آینده بدانند.

بعیدی‌نژاد اضافه می‌کند: آخرین پیش نویس تهیه شده توسط انگلیس تا ظهر روز قبل از تصویب قطعنامه به طور خصوصی مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفته بود، هر چند عربستان از رهیافت قطعنامه به ویژه وجود بندی در خصوص تحقیق نسبت به یافتن عوامل ایجاد قحطی و بحران انسانی در یمن بعنوان جنایت علیه بشریت بسیار نگران بود، ولی نتوانسته بود بند را حذف کند. این پیش نویس بدین ترتیب در روز قبل از رأی گیری با وجود بند مربوط به تحقیق بحران انسانی و بدون اشاره‌ای به ایران با رنگ آبی منتشر شده بود که در شورای امنیت به معنای نهایی شدن پیش نویس جهت رأی گیری است.

سفیر ایران در لندن در ادامه این مطلب می‌افزاید: اما صبح روز بعد به دنبال تماس بن سلمان با پامپئو وزیر خارجه آمریکا، به نیکی هیلی دستور داده می‌شود که با این نسخه مورد توافق مخالفت کند و در صورت عدم انجام برخی تغییرات خاص، تهدید به وتوی آن را بکند.

وی یادآور می‌شود: حداقل در این دهه‌های اخیر کمتر موردی ثبت شده است که آمریکا بخواهد قطعنامه ارائه شده از سوی انگلیس را وتو کند. حتی نیکی هیلی نیز که آخرین روزهای خدمت خود را در سازمان ملل می‌گذراند به بهانه بیماری از این اقدام استنکاف می‌ورزد، به طوری که ماموریت به یکی از اعضای نمایندگی آمریکا داده می‌شود و بدین ترتیب به اجبار متن قطعنامه با تغییراتی ساده‌تر می‌شود و بند مزبور از آن حذف می‌شود.

سفیر ایران ادامه می‌دهد: محور پیش نویس جدیدی که به رأی گذاشته می‌شود ثبت و ضبط دستاوردهای مذاکرات استکهلم و درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل گروه نظارت بر اجرای آتش بس در بندر الحدیده می‌باشد که به اتفاق آراء به تصویب می‌رسد.

وی در پایان یادآور می‌شود: اما در مجموع آرایش جبهه سیاسی اعضای شورای امنیت نشانه‌گر تغییر جناح بندی‌ها در سطح جهانی و این واقعیت است که سیاست‌های افراطی در منطقه حتی در میان متحدان خود نیز در انزوا قرار گرفته‌اند.

به گزارش فارس، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه شماره ۲۴۵۰ را که برای تأیید آتش‌بس بین گروه‌های یمنی صادر شده به تصویب رساند.

۱۵ کشور عضو شورای امنیت بعد از جدال‌های چند روزه بر سر دو قطعنامه رقیب جهت تأیید آتش‌بس یمن سرانجام پیش‌نویس تهیه شده توسط انگلیس را به تصویب رساندند.

انگلیس و آمریکا دو پیش‌نویس رقیب در شورای امنیت توزیع کرده بودند. روسیه با پیش‌نویس آمریکا به دلیل آنکه اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کرد، مخالف بود. اعضا، سرانجام پنجشنبه شب بر سر رأی به پیش‌نویس انگلیس توافق کردند.

پیش‌نویس انگلیس به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل اجازه می‌دهد تیمی را برای تسهیل اجرای توافق استکهلم و نظارت بر آن مستقر کند.

این قطعنامه به علاوه توافق استکهلم را تأیید کرده و از گوترش خواست در اسرع وقت پیشنهاداتی را برای حمایت کامل سازمان ملل از این آتش‌بس ارائه کند. این قطعنامه به وضعیت سخت انسانی در یمن هم اشاره کرده و از تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد یک روند سیاسی فراگیر حمایت کرده است.

پربیننده ترین خبرها