هدف کدام است؛ ارتش سوریه یا دولت آن؟

هدف کدام است؛ ارتش سوریه یا دولت آن؟
شنبه 27 آبان 1391 - 15:52

به عقيد? تحليلگر "القدس العربي"، رسيدن به يك توصيف واقع بينانه درباره رويدادهاي كنوني سوريه، امري دشوار و پيچيده نخواهد بود. پاسخ به سؤالات در اين باره فقط نزد اسرائيل است كه در 10 سال اخير ارتش سوريه و افزايش توان و تسليحات آن را به دقت زير نظر داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی در تحلیلی پیرامون ابعاد خارجی بحران سوریه نوشت:

 

قدرت ارتش سوریه همواره در ساليان اخير از سوي رژیم اشغالگر و امريكا مورد بررسي قرار گرفته است و طرفين به اين توافق دست يافته اند كه هزينه هر گونه جنگي از سوي اسرائيل عليه سوريه بسيار سنگين خواهد بود و ويراني گسترده ای براي رژيم صهيونيستي به بار خواهد آورد. در نتیجه آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره يك طرح قديمي كه پس از حمله امريكا به عراق از سوي جورج بوش مطرح شده بود به توافق دست يافتند كه براساس آن، در سوريه ناآرامي هايي به وجود بيايد تا توان ارتش آن كشور صرف مقابله با آن شود و نيروي آن كاملا تضعيف گردد.

شايد بسياري امروزه بر اين باور باشند كه نزاع امروز در سوريه، بر سر كناره گيري بشار اسد و نظام وي است. ممكن است اين امر تا حدودي صحيح باشد يعني هدف مخالفان نظام سوريه، سرنگوني بشار اسد باشد، اما هدف اصلی فروپاشي ارتش آن كشور است. زيرا اين ارتش در ساليان اخير به قوي ترين ارتش جهان عرب تبديل شده است و در صورتي كه تاريخچه مختصري درباره اين ارتش و مسلح شدن آن ارائه كنيم بيشتر مي توان به حقيقت رويدادهاي سوريه پي برد.

شمار نيروهاي ارتش سوريه به 750 هزار نفر سرباز و افسر و نيروي احتیاط بالغ می شود كه به بيش از 20 لشكر و 15، (به همراه تيپ هاي ويژه كاملا سري از نظر تجهيزات و آموزش) تقسيم شده اند. ارتش سوريه شش هزار تانك در انواع تي 64، تي 55، تي 72 و تي 90 در اختيار دارد. همچنين از هزاران موشك ضد زره بهره مي برد كه قادرند پيشرفته ترين تانك هاي جهان يعني تانك هاي امريكايي، انگليسي و اسرائيلي را نابود كنند. همچنين نيروي هوايي سوريه به بيش از 900 هواپيما اعم از جنگي، شناسايي و بالگرد مجهز است.

از سوي ديگر زرادخانه موشكي سوريه بيش از 300 هزار موشك با برد متوسط و دور را شامل می شود كه شمار زيادي از آنها در داخل این كشور توليد شده اند. موشك هاي مذكور داراي بردهاي متفاوتي از 200 تا 2000 كيلومتر هستند. از مهم ترين موشك هاي سوريه مي توان به موشك ايراني شهاب يك، دو و سه اشاره كرد. همچنين سوريه موشك هاي اسكاد در انواع اي، بي، بي سي دي، دي، اس اس 21 اسكاراپ (با دقت فوق العاده) و موشك سليكوورم دي در اختيار دارد. همچنين بيش از 500 موشك اسكاد بي دي سي در اختيار دارد كه آنها را از روسيه و كره شمالي خريداري كرده است. سوريه علاوه بر اين به موشك روسي و داراي دقت فوق العاده "اسكندر" مجهز است. دولت دمشق علاوه بر جنگ افزارهاي فوق، موشك هاي ضد كشتي ياخونت را در اختيار دارد و علاوه بر موارد فوق ارتش آن كشور از كارخانه هايي براي توليد موشك، راكت و گلوله جنگي بهره مي برد.

بر اين اساس مشخص مي شود، امروزه و با وجود همه حوادثي كه در سوريه در جريان است، ارتش سوريه، قوي ترين ارتش جهان عرب است و بيش از هر ارتش ديگري در جهان قادر به ضربه زدن به رژيم صهيونيستي است و مي تواند هواپيماها، كشتي هاي نظامي و تيپ هاي زرهي اسرائيل را منهدم كند. در اينجا اين واقعيت بر همگان روشن مي شود كه جنگ كنوني عليه سوريه، توطئه اعراب، غرب و اسرائيل براي نابودي قوي ترين ارتش عربي و بزرگترين تهديد عليه رژيم صهيونيستي است.

 

پربیننده ترین خبرها