تداوم اعتراضات در سودان؛ اتباع خارجی در میان بازداشتی‌ها

تداوم اعتراضات در سودان؛ اتباع خارجی در میان بازداشتی‌ها
شنبه 8 دی 1397 - 12:50

تظاهرات‌ مردم سودان در اعتراض به گرانی و نابسامانی اوضاع اقتصادی، با وجود وعده‌های دولت برای اجرای اصلاحات همچنان ادامه دارد.

العالم _ آفریقا

یک روز بعد از آنکه پلیس سودان از بازگشت آرامش به شهرهای این کشور خبر داد، مردم روز جمعه (دیروز) نیز در شهرهای این کشور تظاهرات کردند.

انجمن مشاغل حرفه‌ای متشکل از (کارشناسان زمین‌شناسی، کشاورزان، دندانپزشکان، داروسازان و انجمن‌های پزشکان متخصص) در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تظاهرات‌های مردمی خواستار برگزاری تظاهرات گسترده در روز دوشنبه به مناسبت سالروز استقلال این کشور شدند.

در این بیانیه آمده است که با برگزاری تظاهرات به سمت کاخ ریاست‌جمهوری حرکت خواهیم کرد.

«حاتم الوسیله» حاکم ایالت نهر‌النیل در شمال سودان نیز از بازداشت بیش از ۲۰۰ نفر از معترضان در جریان تظاهرات‌های مردمی در این ایالت خبر داد.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، الوسیله گفت که در میان این بازداشت‌شدگان اتباع خارجی نیز حضور دارند و علاوه بر آن تعدادی از عناصر شورشی در اقلیم دارفور، فعالان سیاسی از احزاب معارض نیز در حوادث اخیر دست داشته‌اند.

پلیس سودان نیز روز جمعه از بازداشت پنج نفر در خارطوم پایتخت این کشور به همراه ۴۷ کوکتل مولوتف خبر داد و گفت که این افراد اعتراف کرده‌اند که قصد داشتند این کوکتل‌ مولوتف‌ها را برای بر هم زدن ثبات و امنیت کشور در جریان تظاهرات‌ها استفاده کنند.

بازداشت رهبر حزب «المؤتمر»

پلیس سودان از بازداشت «عمر الدقیر» رئیس حزب المؤتمر در مقابل منزلش خبر داد و علاوه بر آن برخی عناصر جنبش «تحریر السودان» شاخه «عبدالواحد نور» نیز بازداشت شدند.

در بیانیه حزب المؤتمر آمده است که بازداشت رئیس این حزب در راستای بازداشت‌های امنیتی اعضای احزاب معارض صورت گرفته است اما سرکوبگری و بازداشت هرگز در ادامه مسیر این حزب تأثیری نخواهد داشت.

دستگاه امنیت سودان نیز از بازداشت برخی اعضای جنبش «تحریر السودان» به رهبری عبدالواحد نور به همراه مقادیری سلاح، مهمات، اسناد و گذرنامه خبر داد.

سرلشکر «محمد آدم أحمد» گفت که اعضای این باند که در خارطوم بازداشت شدند در یک کشور متخاصم و دشمن سودان آموزش دیده‌اند.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، «معتز موسی» نخست‌وزیر سودان نیز درباره خشونت‌های حاضر در کشور که به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان منجر شد، ابراز تأسف کرد.

معتز در صفحه فیس‌بوک خود ضمن محکوم کردن عملیات خرابکاری در کشور، متعهد شد که قانون در کشور اجرا شود.

وی افزود که به موجب قانون اساسی برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز بدون وارد آوردن خسارت به اموال و تأسیسات عمومی حق همه است.

فارس

پربیننده ترین خبرها