وزیر اطلاع رسانی سوریه:

اعلام جنگ علیه سوریه از قطر

اعلام جنگ علیه سوریه از قطر
يکشنبه 28 آبان 1391 - 08:32

وزير اطلاع رساني سوريه نشست مخالفان در دوحه قطر را به معناي اعلام جنگ عليه سوريه دانست.

" عمران الزعبي" در گفت و گوی اختصاصی با شبكه العالم، با اشاره به نشست مخالفان در دوحه قطر و نتايج اين نشست تاكيد كرد: در بيانيه پاياني این نشست، با هر گونه اقدام مسالمت آميز براي پايان بحران سوريه مخالفت و از کشورها درخواست شد از مخالفان حمایت نظامی کنند، این امر به معناي اعلام جنگ عليه سوريه است.

تكرار نشست استانبول در دوحه

به گفته عمران الزعبي نشست دوحه ، تكرار همان نشستي بود كه در استانبول تركيه برگزار شد، و مساله جديدي در اين نشستتي به لحاظ تركيب و ساختارمشاهده نشد؛ سخنراني ها و طرف هايي كه به دوحه دعوت شده بودند، متفاوت از سخنراني ها و دعوت شدگان به نشست استانبول نبودند .

وزير اطلاع رساني سوريه افزود: نشست دوحه به دلیل شكست نشست استانبول در ايجاد سرپوشي سياسي براي مداخله خارجي مستقيم در سوريه برگزار شد؛  و اين بار تلاش شد با نام جديدي ، مخالفان و طرف هاي ذيربط در بحرن سوريه گرد هم آيند.

عمران الزعبي تاكيد كرد: نشست دوحه خطري  براي  دولت و مخالفان داخلي سوريه ندارد ؛ چراكه شركت كنندگان در اين نشست نمايندگان دولت و نمايندگان مخالفان داخلي نبودند و تركيب اين نشست و بيانيه صادره در آن هم انعكاس افكار ملت سوريه نبوده است .

وزير اطلاع رساني سوريه تصريح كرد : مردم سوريه ، خواهان اسلحه، كشتار و خشونت نيستند؛ در حاليكه  شوراي استانبول با هماهنگي دولت تركيه ، قطر  وبرخي از كشورهاي غربي عناصر تروريستي زيادي را وارد خاك سوريه كرده اند .

تروریستها سوری نیستند

وی ادامه داد: تروريست هايي كه در سوريه فعاليت مي كنند سوري نيستند؛ و مردم سوريه در اساس چنين منطقي را نمي پذيرند؛ شايد تعدادي از سوريها فريب افكار تروريست ها را خورده باشند اما اكثريت قريب به اتفاق مردم سوريه ، چه مخالفان و چه طرفداران گروههاي معارض ، خشونت را نمي پذيرند.

وزير اطلاع رساني سوريه افزود: دعوت به خشونت در نشست دوحه، به معني آن است كه شركت كنندگان در اين نشست نمايندگان مردم سوريه نيستند .

حمايت پاريس از نشست قطر ارزش سياسي ندارد

عمران الزعبي خاطرنشان كرد : فرانسويها تصميم گرفتند از نتايج نشست دوحه حمايت كنند چراكه آنها نيز همدست تركيه و  قطر هستد و اين همكاري مساله جديد ي نيست؛ نهاد حاكم در فرانسه صرف نظر از اينكه چه كسي رياست آن را بر عهده داشته باشد، در بحران سوريه دست دارد، لذا حمايت آن كشور از نشست قطر هيچ ارزش سياسي جديدي را براي نشست دوحه ايجاد نمي كند.

به گفته زير اطلاع رساني سوريه اختلاف ميان موضع آمريكا و موضع فرانسه در حال پديدار شدن است ؛البته منظور اين نيست كه موضع آمريكا در قبال سوريه ، موضع جديدي است بلكه آمريكا از اين حبث با فرانسه اختلاف دارد كه زودتر به شكست توطئه هاي بيگانگان عليه سوريه پي برده است.

الزعبي تأکید کرد: شكست بيگانگان در مرحله اول توطئه ها براي ايجاد زمينه مداخله نظامي در سوريه و تلاش براي تحميل خواسته هاي نظامي خود باعث شده است كه آنان درصدد فرصت طلبي براي دستيابي به دستاورهاي سياسي از طريق طولاني كردن بحران و حمايت از مخالفان خارجي ،براي به كارگيري آنان در آينده، بر آيند .

ائتلاف مخالفان در سوريه وجود خارجي ندارد

 عمران الزعبي گفت ائتلاف مخالفان در سوريه وجود خارجي ندارد؛ مخالفان در خارج هنگاميكه اختيار خود را به بيگانگان دادند ، ديگر جايگاه خود را در داخل به عنوان مخالف ازدست داده اند.

الزعبي خاطرنشان کرد: اگر كشورهاي مدعی حمایت از مخالفان در خارج واقعا براي پايان بحران سوريه تصميم قطعي دارند، بايد ارسال اسلحه و پول براي مخالفان را متوقف كنند، از تحريك آنان دست برداشته؛ و مرزهايشان را به روي ترويست ها ببنند. دولت سوريه حامي گفت و گو بوده و خواهد بود اما گفت و گو با تروريست ها را نمي پذيرد و خواهان گفت و گو با گروههاي مدني وسياسي و ملي است.

روابط سوريه و ايران

وزير اطلاع رساني سوريه ، روابط كشورش را با ايران را روابطي تاریخی و ريشه اي دانست و گفت: اين روابط سياسي، اقتصادي ، اجتماعي و مدني است و با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 توسعه يافت و هنگاميكه ايران از سوي رژیم مخلوع صدام در عراق هدف قرار گرفت ، سوريه تنها كشور عربي و شاید اسلامي بود كه از ایران حمايت كرد.

عمران الزعبي تأکید کرد: سوريه طي 8 سال جنگ عراق عليه ايران در كنار ایران ايستاد و به هيچ يك از پيشنهادهاي كشورهاي غربي و كشورهاي حاشيه خليج فارس براي تغير موضع در برابر ايران در قبال حمايت مالي و سياسي ، پاسخ مثبت نداد.

وی ادامه داد: حافظ اسد رئيس جمهور وقت سوريه ، تعهدات اخلاقي ، ارزشي و عقيدتي ، ملي و ديني را در اولويت قرار داد، و هيچ يك از اين پيشنهادها را نپذيرفت و معتقد بود كه انقلاب در ايران و تحولات در اين كشور به  نفع قضيه فلسطين خواهد كرد، و قضيه فلسطين نيز اولويت سياست هاي خارجي دمشق قلمداد مي شود.

روابط ايران و سوريه براي منطقه تهديد اميز نيست

عمران الزعبي گفت: رابطه ايران و سوريه تهديدي براي هيچ يك از كشورهاي منطقه نیست، و اين رابطه بر اساس احترام به تعيين حق سرنوشت و حاكميت شكل گرفته است؛ این دو کشور با سلطه جویی و سياست هاي آمريكا در منطقه مخالفند به همين سبب اين رابطه باعث نگراني آمريكاييها و طرفداران آن در منطقه شده است.

اعتدال مواضع ايران در قبال بحران سوريه

عمران الزعبي خاطرنشان کرد: اهميت موضع ايران طي مرحله گذشته به دلیل اعتدال مواضع تهران است؛ ایران همواره خواستار نشست، ديدار، رايزني، گفت و گوی همه سوری ها بوده و از همه مردم سوریه حمایت کرده است؛ این امر موضع ايران را از مواضع بسياري از كشورهاي منطقه از جمله تركيه ، كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس  و ديگر كشورها متمايز مي سازد كه در رويدادهاي سوريه دست دارند.

سپاه در سوریه نیرو ندارد

وزير اطلاع رساني سوريه شایعه پردازي‌ها درباره حضور نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران را در خاك سوريه را تكذيب كرد وگفت: پيش ازاين نیز هنگاميكه حزب الله  لبنان در جنوب اين كشور مشغول مقابله با تجاوزات رژیم اشغالگر بود و نيز در تجاوزات سال 2008 به غزه مطرح شد. تاریخ مصرف چنين ادعاهايي گذشته است؛ و با توجه به آگاهي و هوشياري ملت ها ، نتيجه اي از بيان چنين ادعاهاي حاصل نخواهد شد.

عمران الزعبي تأکید کرد: اگر عليه ايران حمله اي شكل گيرد، سوريه همه جانبه در كنار ايران خواهد بود و اين مساله راهكار استراتژيك براي سوري ها قلمداد مي شود؛ سوريه مي داند كه ملت ايران در بحران كنوني حامي آن است اين مساله دليلي جز اعتقاد به ايده مقابله با قدرت هاي توسعه طلب ندارد .

 

AM - 17 - 20:10



پربیننده ترین خبرها