با وجود پایبندی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن؛

ائتلاف سعودی همچنان در حال نقض آتش‌بس «الحدیده» است

ائتلاف سعودی همچنان در حال نقض آتش‌بس «الحدیده» است
دوشنبه 10 دی 1397 - 09:50

ائتلاف سعودی و نظامیان همپیمان این ائتلاف، با وجود پایبندی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به توافق آتش‌بس «الحدیده»، شب گذشته و بامداد امروز، بار دیگر این آتش‌بس را نقض کردند.

العالم _ یمن

ائتلاف سعودی همچنان در حال نقض آتش‌بس در استان «الحدیده» یمن است که در پی مذاکرات صلح یمن در «استکهلم» و بر اساس قطعنامه 2451 سازمان ملل محقق شد.

یک منبع آگاه نظامی در گفت‌وگو با پایگاه خبری شبکه «المسیرة»، اظهار داشت که مزدوران ائتلاف سعودی، نیمه شب گذشته، نیز به سوی شهر «الشباب» و منطقه «22 مایو» در الحدیده، تیراندازی کردند و به سوی شمال فرودگاه الحدیده نیز چندین خمپاره شلیک شد و تک‌تیراندازانی نیز این فرودگاه را هدف قرار دادند.

این منبع تصریح کرد: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمنی، همچنین تلاش مزدوران ائتلاف سعودی برای پیشروی در غرب «حیس» را ناکام گذاشتند و درگیری با این نیروها به کشته و زخمی شدن شماری از متجاوزان منجر شد.

ساعت یک بامداد امروز (31 دسامبر)، مزدوران ائتلاف سعودی، همچنین، با سلاح‌های سنگین و مسلسل، هتل «الاتحاد» و محله‌های مجاور آن در منطقه «7یولیو» را هدف قرار دادند.

این در حالی است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، مرحله نخست توافق آتش‌بس در الحدیده را اجرایی کردند و بندر «الحدیده» را به نیروهای گارد ساحلی تحویل داده‌اند. اما نیروهای متجاوز در اجرای بند مربوط به خود که بازگشایی کیلومتر 16 جاده الحدیده امروز و فردا می‌کنند. هرچند که سازمان ملل بر ضرورت پایبندی به توافق استکهلم و قطعنامه 2451 شورای امنیت تاکید دارد.

ائتلاف سعودی از روز ۲۳ خرداد ماه عملیات موسوم به «پیروزی طلایی» را برای اشغال بندر مهم و استراتژیک «الحدیده» واقع در غرب یمن آغاز کرد. این ائتلاف با گذشت ۶ ماه از آغاز این عملیات موفقیتی در دستیابی به اهدافش به دست نیاورد و در نهایت تحت فشارهای بین‌المللی، نتوانست در مسیر امضای توافق آتش‌بس در این منطقه، بیش از این مانع تراشی کند و سرانجام در دور جدید مذاکرات صلح در سوئد، ناگزیر به پذیرش آتش‌بس شد.

توافق بین گروه‌های یمنی درباره آتش‌بس در شهر الحدیده، از بامداد سه شنبه (18 دسامبر) بر اساس بیانیه نماینده سازمان ملل در امور یمن، وارد مرحله اجرا شد؛ اما مقامات یمنی می‌گویند، ائتلاف سعودی-اماراتی گاه‌ و بیگاه با بمباران مناطق مسکونی الحدیده، این توافق را نقض می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها