سودان بین سالگرد استقلال و تظاهرات "سرنگونی نظام"

دوشنبه 10 دی 1397 - 12:21

عمر البشیر رئیس جمهوری سودان برخی از معترضان را "مزدور و خرابکار" توصیف و تهدید کرد که با هر گونه فعالیت خرابکارانه شدیداً برخورد خواهد کرد.

العالم - سودان

رئیس جمهوری سودان به وجود بحران اقتصادی در کشورش اذعان کرد ولی گفت که این بحران در مسیر حل و فصل قرار گرفته است.

درخواست ها برای تداوم تظاهرات اعتراض آمیز در اکثر شهرهای سودان همچنان ادامه دارد و این در حالیست که دستگاه های امنیتی به حال آماده باش درآمده اند و در اکثر اماکن تجمع، معترضان مستقر شده اند.

عمر البشیر یک روز پیش از سالگرد استقلال سودان با فرماندهان پلیس خارطوم پایتخت این کشور دیدار کرد و گفت که با هر گونه فعالیت خرابکارانه به شدت برخورد خواهد کرد و این در حالیست که معترضان می گویند که تظاهرات آنها مسالمت آمیز است.

عمر البشیر گفت : خرابکاری و تخریب و غارت باعث تشدید بحران می شود و راهکار محسوب نمی شود بنابراین وظیفه ما است که از خرابکاری و آشوب و تخریب املاک دولتی و شخصی جلوگیری کنیم چون این اقدامات خرابکارانه کمکی به حل بحران نمی کند.

پارلمان سودان هنگام تصویب لایحه بودجه سال 2019 هزینه های قابل توجهی را به بخش های خدمات و کشاورزی اختصاص داد در حالی که قبلاً اکثر هزینه های بودجه به دستگاه های امنیتی و نظامی اختصاص داده شده بود.

پارلمان سودان در جلسات خود به بررسی مساله اعتراضات و تظاهرات و نحوۀ برخورد نیروهای امنیتی با معترضان نپرداخت و فقط وزیر کشور را برای پاسخگویی به سؤالاتی درباره این ناآرامی ها دعوت کرد.

عثمان ابوالمجد عضو حزب آزادیبخش ملی گفت: علت آغاز اعتراضات نبود نان و و سوخت و نقدینگی است. این مشکلات باعث وخامت وضعیت مردم شده است به نحوی که همه مردم از این مشکلات رنج می برند. ما مخالف تظاهرات نیستیم زیرا تظاهرات یک حق قانونی است که در قانون اساسی و قانون حقوق بشر سودان مندرج است.

این در حالیست که فردا مصادف با یکم ژانویه 2019 شصت و سومین سالگرد استقلال سودان از بریتانیا است.

پربیننده ترین خبرها