با گاز اشک آور سودانی ها دست از تظاهرات نمی کشند

سه شنبه 11 دی 1397 - 15:11

دستگاه های امنیتی سودان مانع رسیدن معترضان به کاخ ریاست جمهوری در خارطوم -- پایتخت -- شدند.

العالم - آفریقا

معترضان سودانی دیروز دوشنبه برای دوازدهمین روز تظاهرات ضد دولتی خود را برگزار کردند.

تظاهرات مسالمت آمیز سودان از مرکز خارطوم به درخواست اتحادیه اصحاب حِرَف و مشاغل آغاز شد و این اتحادیه تاکنون 2 تظاهرات برگزار کرده است و از عمر البشیر رئیس جمهوری می خواهد که از قدرت کناره گیری کند و زمینه تشکیل دولت موقت را فراهم کند زیرا نظام حاکم را در حل بحران های کشور ناکارآمد می داند.

تظاهرات جدید خارطوم با مشارکت هزاران نفر از سودانی ها برگزار شد و از خیابانی به خیابان دیگر حرکت کرد و نیروهای امنیتی فراوان سودان به تعقیب و گریز معترضان پرداختند و از گاز اشک آور و گلوله جنگی برای پراکنده کردن آنها استفاده کردند که در این درگیری ها یک نفر کشته شد و تعدادی هم زخمی شدند که جراحات برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

عمر البشیر رئیس جمهوری سودان اعلام کرد : ما "عصای موسی" را در دست نداریم تا بگوییم فردا این کار و آن کار را می کنیم . ما تلاش خواهیم کرد که کشور را از بحران ها و مشکلاتش برهانیم و می کوشیم که برای همه مردم به خواست خداوند زندگی آبرومند و مرفهی را فراهم کنیم .

تعداد زیادی از معترضان در تظاهرات خارطوم بازداشت شدند که در میان آنها 3 عضو ارشد حزب مخالف "امت" از جمله "زینب المهدی" دختر "الصادق المهدی" رئیس این حزب وجود داشتند.

"مریم المهدی" دختر دیگر الصادق المهدی گفت : ما تلاش می کنیم که به این اوضاع نگران کننده پایان دهیم و زمینه تغییر نظام حاکم را فراهم کنیم به نحوی که آسیب ها به کمترین حد خود برسد. این قیام مردمی فقط هنگامی پایان می یابد که تغییرات ریشه ای ایجاد شود و نظام حاکم و مسئولان تحت تعقیب اش کنار بروند زیرا نظام و مسئولانش ناکارآمد هستند.

اتحادیه وکلای مدافع به مدت یک روز اعتصاب کرده است و اعلام می کند که از طریق هماهنگی با دستگاه قضایی در چند روز آینده اعتصاب نامحدود خود را آغاز خواهد کرد.

ملت سودان مطالبات خود را به گوش مسئولان رسانده اند ولی نظام حاکم همچنان به مردم وعدۀ حل مشکلات را می دهد.

پربیننده ترین خبرها