حمله به غزه؛ بهانۀ عادی سازی روابط آنکارا و تل آویو!

حمله به غزه؛ بهانۀ عادی سازی روابط آنکارا و تل آویو!
يکشنبه 28 آبان 1391 - 17:38

از دولت حزب عدالت و توسعه تركيه كه ريخته شدن خون مردم بي گناه سوريه را روا مي داند، دور از انتظار نبود كه به قيمت خون مردم فلسطين، درباره از سرگيري روابط صميمانه با اسرائيل سخن براند؛ وحتي شروطي را که پيش از اين براي عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي مطرح کرده بود، از ياد ببرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه "الحيات" دیروز در گزارشی از آنكارا نوشت: نهادهاي سياسي تركيه در حال حاضر سخنانی پیرامون احتمال از سرگيري روابط تركيه و اسراييل به ميان مي آيد و نشانه هاي متعددي در اين خصوص به چشم مي خورد كه مهمترين آنها اظهارات بلنت آرينچ معاون نخست وزير تركيه مبني بر نياز به گشودن مجدد كانال هاي ارتباطي ديپلماتيك ميان دو كشور است.

آرينچ بر اين باور است كه «با حوادث اخیر غزه، ايجاد كانال هاي ديپلماتيك اجتناب ناپذیر است»؛ وي در عین حال از سخن گفتن درباره سه شرط سابق تركيه براي از سرگيري روابط ميان طرفين خودداي كرد، اين سه شرط عبارتند از "عذرخواهی رسمي اسراييل به خاطر قتل شهروندان ترك در كاروان آزادي و كشتي مرمره در سواحل غزه در سال 2010؛ پرداخت غرامت به خانواده هاي قربانيان؛ و رفع محاصره غزه".

به گفته اين روزنامه، به نظر مي رسد كه كابينه نتانياهو امروز قادر به عذرخواهی باشد، چرا كه در آستانه انتخابات است و عمر باقيمانده اين كابينه بسيار كوتاه است، اما حضور غيرمنتظره "يوسف ليوي سفاري" دبير دوم سفارت اسراييل در انكارا در پارلمان تركيه به ويژه كميسيون روابط خارجي، توجه همه محافل ديپلماتيك را برانگيخت، چرا كه نشانه اي دال بر وجود تمايل شديد برای برقراری مجدد كانال هاي ارتباطي ميان تركيه و اسراييل است.

روزنامه الحيات تاكيد كرد: قابل توجه است كه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه از انتقاد از اسراييل به دليل حمله اخیر به غزه دوري كرده و فقط به اين نکته اكتفا كرد كه با رييس جمهوري امريكا تماس گرفته و از شوراي امنيت خواستار رسيدگي به اين مساله و پايان دادن به حمله اسراييل به غزه شده است.

اين روزنامه افزود: در مقابل، برخي محافل سياسي و رسانه اي در تركيه تاكيد كردند كه قطع روابط تركيه و اسراييل تاثيري منفي بر تحولات اوضاع در سوريه داشت، بدين معنا كه اگر روابط دو كشور مانند سابق بود، تحولاتي سرنوشت ساز و سريع در زمينه تسريع در سرنگوني حكومت سوريه رخ مي داد.



پربیننده ترین خبرها