آیا قانون اساسی مصر در سال 2019 تغییر می کند؟

آیا قانون اساسی مصر در سال 2019 تغییر می کند؟
چهارشنبه 12 دی 1397 - 13:58

نظام حاکم مصر در سال 2018 تمایل چندانی از خود برای تغییر قانون اساسی نشان نداد.

العالم - مصر

دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر تلاش می کند که قانون اساسی را برای افزایش سال های ریاست جمهوری یا افزایش تعداد دوره های ریاست جمهوری تغییر دهد به نحوی که سال های ریاست جمهوری از 4 سال به 6 سال و دوره های ریاست جمهوری از 2 دوره به دوره های نامحدود افزایش یابد.

این در حالیست که گروهی از نمایندگان پارلمان، شخصیت های سیاسی و اصحاب رسانه که وابسته به نظام حاکم هستند، بر لزوم تغییر قانون اساسی پافشاری می کنند.

"صلاح حسب الله" سخنگوی پارلمان مصر اعلام کرد که طرح تغییر قانون اساسی توسط یک نماینده پیشنهاد شده است که اگر این طرح در پارلمان ارائه شود، تصویب خواهد شد.

روزنامه گاردین نوشت : طوماری شامل امضاهای طرفداران تمدید دورۀ ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی آماده شده است ولی نظام حاکم در تمدید دوره ریاست جمهوری تعلل می کند ولی شاید سال 2019 سال تغییر قانون اساسی باشد.

کارشناسان امور مصر می گویند: "مصطفی بکری" نمایندۀ پارلمان که طرفدار نظام حاکم است، طرح "تشکیل مجلس سنا" را پیشنهاد کرده است که این طرح اگر تصویب شود، مارس 2019 به همه پرسی گذاشته خواهد شد. طرح تشکیل مجلس سنا و به همه پرسی گذاشتن آن نشان می دهد که نظام حاکم می خواهد از طریق این طرح زمینه را برای تغییر قانون اساسی و به همه پرسی گذاشتن تغییرات قانون اساسی فراهم کند.

نظام حاکم با هدف زمینه سازی برای تغییر قانون اساسی طرح "انتقال پارلمان به پایتخت اداری جدید" را نیز مطرح کرده است زیرا ساختمان پارلمان هم اکنون در قاهره واقع است و انتقال محل پارلمان به شهری دیگر مستلزم تغییر ماده 114 قانون اساسی است و تغییر همین ماده دست نظام را برای ایجاد تغییرات دیگر باز می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها