ترامپ: شوروی حق داشت در افغانستان باشد/چرا باید در جنگ طالبان و داعش دخالت کنیم؟

ترامپ: شوروی حق داشت در افغانستان باشد/چرا باید در جنگ طالبان و داعش دخالت کنیم؟
پنج‌شنبه 13 دی 1397 - 13:02

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه کشورهای همسایه افغانستان باید با تروریست‌ها در این کشور مبارزه کنند، گفت نباید در جنگ میان طالبان و داعش دخالت کرد.

العالم - آمریکا

همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر احتمال خروج بخش قابل توجهی از نظامیان آمریکایی از افغانستان، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه شب (به وقت واشنگتن) منطق حضور ایالات متحده در افغانستان را زیر سوال برد و گفت کشورهای همجوار افغانستان باید با تروریست‌ها در این کشور مبارزه کنند.

وی که در کاخ سفید در جمع اعضای کابینه‌اش صحبت می‌کرد، ابتدا به آنچه از نظر او دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوده، پرداخت: «ما داریم با طالبان و گروه‌های متعدد دیگری صحبت می‌کنیم. اما مسئله این است که... هند آنجاست، روسیه آنجاست. روسیه زمانی اتحاد جماهیر شوروی بود. افغانستان آن‌ها را به روسیه تبدیل کرد. چراکه جنگیدن در افغانستان آن‌ها را ورشکسته کرد.»

ترامپ افزود: «نگاه که می‌کنید، [می‌بینید] کشورهای دیگر هم هستند. پاکستان آنجاست. آن‌ها هستند که باید بجنگند. روسیه است که باید بجنگد. دلیل اینکه روسیه [در دوران شوروی] در افغانستان بود، این بود که تروریست‌ها می‌خواستند [از آنجا] به روسیه بروند. آن‌ها حق داشتند که آنجا باشند. اما مسئله این است که آن مبارزه، دشوار بود و آن‌ها عملا ورشکسته شدند و دوباره شدند روسیه، به جای اتحاد جماهیر شوروی. خیلی از بخش‌هایی که الان در موردشان می‌خوانید، الان دیگر بخشی از روسیه نیستند، دلیلش هم افغانستان بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس این سوال را مطرح کرد که چرا اکنون کشورهایی مانند روسیه، هند و پاکستان در افغانستان حضور نظامی ندارند. او گفت: «اما چرا [الان] روسیه در افغانستان نیست؟ چرا هند آنجا نیست؟ چرا پاکستان آنجا نیست؟ ما چرا آنجا هستیم؟ از ۶۰۰۰ مایل دورتر. البته مهم نیست، ما می‌خواهیم به دیگران، به دیگر ملت‌ها کمک کنیم. آنجا تروریست‌‌ها حضور دارند، اغلب طالبان، اما داعش هم هست.»

وی سپس با تمسخر منطق فرماندهان نظامی آمریکایی، گفت واشنگتن نباید در جنگ میان طالبان و داعش مداخله کند. او گفت: «حالا یک مثالی برایتان می‌زنم. طالبان که دشمن ماست، داعش هم که دشمن ماست. منطقه‌ای هست که من ۴، ۵ هفته پیش به ژنرال‌هایمان نشان دادم، که در آن طالبان اینجاست، داعش هم اینجاست و دارند با هم می‌جنگند. به آن‌ها گفتم چرا نمی‌گذارید با هم بجنگند؟ ما چرا این وسط دخالت می‌کنیم؟ گفتم خوب بگذارید [با هم] بجنگند، هر دوی آن‌ها دشمن ما هستند. بگذارید با هم بجنگند.»

ترامپ با تغییر صدا و لحنش، ابتدا صحبت‌های فرماندهان آمریکایی را تقلید کرد و سپس، گفت: «آن‌ها (نظامیان آمریکایی) می‌روند و مجبور می‌شوند که با هر دوی آن‌ها بجنگند. این مضحک‌ترین چیزی است که تا حالا دیده‌ام. چه کسی می‌داند، به نظرم احتمالا من ژنرال خوبی می‌شدم. می‌دانید، این‌ها (داعش و طالبان) دشمن هم هستند و دارند با هم می‌جنگند. ما وارد می‌شویم و مجبور به جنگ [با آن‌ها] می‌شویم. داریم چه کار می‌کنیم؟»

دو هفته پیش رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ترامپ قصد دارد نیمی از ۱۴۰۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در افغانستان را از این کشور خارج کند. مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان از سال ۲۰۰۱ و به بهانه مبارزه با طالبان آغاز شد. با گذشت بیش از ۱۷ سال از آن زمان، طالبان اکنون بخش‌های بزرگی از اراضی افغانستان را تحت کنترل دارد و واشنگتن با صرف چند صد میلیارد دلار در این کشور، هنوز نتوانسته به اهداف از پیش‌تعیین‌شده خود دست یابد.

فارس

پربیننده ترین خبرها