نانسی پلوسی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا کیست؟

نانسی پلوسی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا کیست؟
پنج‌شنبه 13 دی 1397 - 23:02

نمایندگان مجلس آمریکا با 220 رای نانسی پلوسی نماینده دمکرات کالیفرنیا را برای ریاست یکصد و شانزدهمین مجلس برگزیدند.

العالم - آمریکا

نانسی پلوسی با ۲۱۹ رأی موافق این سمت را به دست آورد. رقیب او «کوین مک‌کارتی»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ۱۹۲ رأی آورد. ۱۲ نماینده دموکرات علیه پلوسی رأی دادند.

مجلس نمایندگان پس از هشت سال بار دیگر در دست دمکرات ها قرار گرفته است و با توجه به اختلاف های شدیدی که با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دارند، دوره پر تنشی برای این دوره از مجلس پیش بینی می شود.

پلوسی اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا است که در زمانه‌ای به این سمت انتخاب شده که چشم‌ها برای نظارت بر رئیس‌جمهور دمدمی‌مزاج آمریکا به کنگره است.

زندگی نامه پلوسی

نانسی پاتریشیا د الساندرو پلوسی متولد ۲۶ مارس ۱۹۴۰ در بالتیمورمرکز ایالت مریلند، آمریکا از اعضای حزب دمکرات و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا است.

این نماینده ایالت کالیفرنیا ازسال 2007 تا 2011 عهده دار ریاست مجلس نمایندگان آمریکا بوده و اولین زنی است که به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شد.

او متولد بالتیمور است و از آمریکایی‌های ایتالیایی‌تبار به حساب می‌آید. او در سانفرانسیسکو از دوستان نماینده کنگره، فیلیپ برتون شد و در ۱۹۷۶ از کالیفرنیا عضو کمیته ملی دموکرات شد و تا ۱۹۹۶ در این سمت بود. پس از مرگ برتون در ۱۹۸۳، همسرش سالا جای او را گرفت.

او در ۱۹۸۶ به سرطان مبتلا شد و تصمیم گرفت در انتخابات ۱۹۸۸ شرکت نکند و به جایش، پلوسی نامزد شود و از ارتباط‌های برتون، بهره‌مند باشد. سالا در ۱ فوریه ۱۹۸۷، یک ماه پس از یادکردن سوگند درگذشت. پلوسی در انتخابات ویژه برای جایگزینی او، پیروز شد و هری بریت را در ۷ آوریل ۱۹۸۷ شکست داد.

پس از آن رقیب جمهوری‌خواهش هریت راس را به آسانی در ۲ ژوئن ۱۹۸۷ شکست داد و یک هفته بعد روی صندلی نمایندگی کنگره نشست.

او اولین کالیفرنیایی، اولین ایتالیایی-آمریکایی و اولین زنی است که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌شود (براساس مطالب مندرج در ویکی پدیا)

پلوسی در مقابل ترامپ

«نانسی پلوسی»، رئیس آینده مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه احتمال استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را رد نکرد.

لوسی در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفت نمایندگان دموکرات برای استیضاح ترامپ منتظر نتیجه تحقیقات «رابرت مولر»، بازرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا می‌مانند.

وی علی‌رغم بیان اینکه استیضاح بسیار «تفرقه‌انگیز» خواهد بود، گفت: «ما نباید رئیس‌جمهور را بنا به دلایل سیاسی استیضاح کنیم، ضمن آنکه بنا به دلایل سیاسی هم نباید از استیضاح او جلوگیری کنیم.»

در صورتی که استیضاح در مجلس نمایندگان به تصویب برسد بایستی در دیگر شاخه قانونگذاری کنگره یعنی سنا نیز مورد بررسی قرار گیرد.

اکثریت کرسی‌های سنا در حال حاضر در اختیار جمهوری خواهان است و بعید است ترامپ حتی در صورت استیضاح از سمتش برکنار شود.

پربیننده ترین خبرها