دلیل حضور نیروهای ویژۀ امارات در استان شبوه یمن چیست؟

دلیل حضور نیروهای ویژۀ امارات در استان شبوه یمن چیست؟
شنبه 15 دی 1397 - 13:10

چرا نیروهای ویژۀ شبوه تشکیل شده است؟ چرا این نیروها تحت حمایت طرف های خارجی است؟ آیا نیروهای مذکور ورژن یمنی "ارتش جنوب ویتنام" هستند و آیا "(محمد سالم) البوحر (سرکردۀ تشکیلات شبه نظامی «نیروهای ویژۀ شبوه»)" همان "آنتوان لحد" شبوه است؟

العالم - یمن

هنگامی که نیروهای ویژۀ شبوه در اوایل سال 2016 تشکیل شد، قبایل این استان از تشکیل چنین نیروهایی شاد شدند و خوش بین بودند که نیروهای جدید التشکیل امنیت این استان جنوبی یمن را تأمین خواهند کرد زیرا بخشی از این نیروها را افراد قبایل یمنی تشکیل می دادند.

نیروهای ویژه شبوه آوریل 2016 از مبارزۀ قبیله "لقموش" با القاعده سوء استفاده کردند و شروع به موج سواری کردند و محدودۀ مناطق تحت کنترل خود را از شهر "بلحاف" به مناطق دیگر استان شبوه گسترش دادند و کسی هنوز فراموش نکرده است که نیروهای تحت امر "البوحر" به بهانه تعقیب القاعده در شهر الحوطه دست به چه چپاول ها و غارت هایی که نزدند.

فرماندهی نیروهای ویژه شبوه با صدور دستوری قبایل این استان را از "حمل اسلحه" منع کرد و به این نیروها اختیار ضبط هر نوع سلاحی را داد. بسیاری از افراد در استان شبوه از این دستور استقبال کردند ولی نمی دانستند که ممنوعیت حمل اسلحه مقدمه و زمینه ای برای اجرای نقشه های بعدی این نیروها است.

"البوحر" از تعقیب "عدنان زریق القمیشی" سرشناس ترین عضو القاعده در استان شبوه که به اتهام تروریسم تحت تعقیب بین المللی است، خودداری می کند ولی همچنان مبارزه با القاعده و تروریسم را به بهانه و دستاویزی برای اجرای نقشه های خود و سرکوب مردم شبوه تبدیل کرده و به همین بهانه و دستاویز مناطق تحت کنترل خود را به سمت شمال شبوه گسترش داده و به شهر "عتق" – مرکز استان – رسیده است و هر معترضی را زندانی و هر صدای آزادیخواهانه ای را خفه می کند.

حتی تاریخ مبارزات قهرمانان جنبش "حراک جنوبی" یمن که سال 2007 در شهر عتق با نیروهای سرویس امنیتی علی عبدالله صالح جنگیدند، مانع سرکوب آنها توسط نیروهای ویژه شبوه نشد به نحوی که نیروهای ویژۀ شبوه قهرمانان جنبش حراک جنوبی را به اتهام همدستی با القاعده بازداشت کردند.

اقدامات مجرمانۀ نیروهای ویژه شبوه همچنان ادامه یافت و چند روز پیش نیز چهرۀ زشت خود را بیش از پیش نشان دادند و جنایت بزرگی را در منطقه الهجر شهر مرخه به بهانۀ مبارزه با تروریسم مرتکب شدند. این در حالیست که همۀ ما می دانیم که ساکنین منطقه الهجر هیچ ارتباطی با القاعده و دیگر گروه های تروریستی ندارند.

اتفاقی که برای خانواده "آل محسن" در منطقه الهجر افتاد، برای دیگر خانواده ها نیز به همان بهانۀ مبارزه با القاعده و تروریسم خواهد افتاد. ما از تشکیلات جدید "نیروهای ویژه شبوه" که تحت حمایت طرف های خارجی است، چیزی بجز سرکوب، جنایت و زندانی کردن مردم استان شبوه ندیده ایم. مردم و قبایل استان شبوه باید باید هوشیار و بیدار باشند که چه نقشه ها و توطئه هایی برای به زانو درآوردن آنها و تفرقه افکنی بین آنان چیده و اجراء می شود و باید بدانند که نیروهای ویژۀ شبوه چیز بجز ابزاری در دست دیگران برای برهم زدن استان شبوه نیستند.

چاره ای بجز مقابله با طرف هایی که درپی پایمال کردن عزت و شرافت مردم شبوه هستند، وجود ندارد زیرا هیچ فرقی بین نیروهای ویژۀ شبوه و نیروهای آمریکایی نیست نیروهای آمریکایی به مناطق مختلف استان شبوه حمله می کنند و به بهانۀ مبارزه با تروریسم جوانان را می کُشند. هم اقدامات نیروهای ویژۀ شبوه و هم اقدامات نیروهای آمریکایی تجاوز ، سرکوب و کشتار محسوب می شود.

کسانی که از تشکیلات تحت حمایت بیگانگان یعنی "نیروهای ویژۀ شبوه" طرفداری می کنند، باید بدانند که همچون "ارتش جنوب ویتنام" هستند. آمریکا سال 1955 ارتش جنوب ویتنام را تشکیل داد و این تشکیلات شبه نظامی سال 1975 یعنی سال عقب نشینی نیروهای آمریکایی از ویتنام متلاشی شد.

"البوحر" ورژن یمنی "آنتوان لحد" سرکردۀ تشکیلات شبه نظامی موسوم به "ارتش جنوب لبنان" است. اسرائیل تشکیلات ارتش جنوب لبنان را در بخش های اشغالی جنوب لبنان تشکیل داده بود و سرکردۀ این تشکیلات سال 2000 درپی عقب نشینی اسرائیل از لبنان به فرانسه فرار کرد.

نیروهای ویژه شبوه هر چقدر هم که در جنوب یمن بمانند ، سرانجام با از دست دادن حامیان و پشتیبانان خود متلاشی خواهند شد و بساط خود را جمع خواهند کرد و خواهند رفت.

پربیننده ترین خبرها