احتمال استیضاح وزیر خارجه عراق؛

سخنان «محمد علی الحکیم» درباره فلسطین دردسر ساز شد!

سخنان «محمد علی الحکیم» درباره فلسطین دردسر ساز شد!
شنبه 15 دی 1397 - 18:49

گروه های مهم سیاسی در مجلس نمایندگان عراق به دنبال بازخواست وزیر امور خارجه این کشور در صحن پارلمان در ارتباط با اظهارات اخیر او درباره قضیه فلسطین هستند.

العالم - عراق

«محمد علی الحکیم» وزیر امور خارجه عراق روز پنج شنبه در نشست خبری گفته بود که عراق از «راه حل تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی» برای پایان دادن به بحران فلسطین حمایت می کند.

گروه های سیاسی عراق، موضع وزیر امور خارجه را به منزله به رسمیت شناختن «اسرائیل» برشمردند.

این موضع، مغایر با اصلی است که عراق طی سال های گذشته در قبال قضیه فلسطین در پیش گرفته است.

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، روز شنبه خواهان برگزاری نشست فوری پارلمان و رای گیر درباره برکناری وزیر خارجه در ارتباط با موضع وی درقبال قضیه فلسطین شد.

«خلف عبدالصمد» رئیس این فراکسیون درپارلمان عراق در بیانیه ای اعلام کرد : موضع وزارت امور خارجه در قبال قضیه فلسطین، به شدت مایه شگفتی است ، زیرا عراق از سال ها پیش، قضیه فلسطین را قضیه محوری و سرنوشت ساز عربی می داند و این موضع، موضع ملت عراق و گروه های سیاسی این کشور نیست.

در این بیانیه آمده است که این موضع سخیف درقبال قضیه برحق فلسطین که فداکاری های بسیاری را در مسیر رسیدن به حقوق سلب شده خود داشته است، توهینی به همه تلاش های عراق به منظور تحقق عدالت برای ملت فلسطین به شمار می رود.

در بیانیه یاد شده از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواسته شده است که تحقیقات فوری را برای مشخص شدن ابهامات و جزئیات اظهارنظر وزیر امور خارجه انجام دهد.

«وجیه عباس» نماینده ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری نیز امروز در جمع خبرنگاران در بغداد، از جمع آوری امضا برای استیضاح وزیرامور خارجه در پارلمان و بازخواست وی در ارتباط با سخنانش درباره «راه حل تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی» خبر داد.

همچنین «عمار طعمه» رئیس فراکسیون «النهج الوطنی» که زیر مجموعه ائتلاف البناء است، از اظهارات وزیر امور خارجه عراق ابراز شگفتی کرد و گفت برای اتخاذ چنین مواضعی، باید به دولت و پارلمان رجوع کرد.

توضیحات وزیر امور خارجه عراق

وزیر امور خارجه عراق، درواکنش به این انتقادات، گفت گزارش های منتشره، خلاف واقعیت و بی پایه و اساس و دور از واقعیت است.

الحکیم با بیان اینکه موضع عراق در قبال قضیه فلسطین ثابت و با استناد به طرح صلح عربی تهیه شده در سال 2002 است که در نشست سران عرب در بغداد در سال 2012 برآن تاکید شد.

الحکیم در بیانیه ای که در پایگاه وزارت امور خارجه عراق منتشر شد، اعلام کرد موضع عراق، مبتنی بر حمایت از بازپس گیری اراضی اشغال شده فلسطینی و نیز حمایت از تلاش های تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست ها و محافل بین المللی است.

الحكيم تصریح کرد که وی به عنوان نماینده عراق در شورای امنیت سازمان ملل از حقوق غیرقابل انکار ملت فلسطین دفاع کرده است و سخنرانی های رسمی را در تاکید بر حقوق ملت فلسطین و درصدر آن حق زندگی در کشور مستقل انجام داده و بیانیه هایی را در این زمینه تهیه کرده است.

وزیر امور خارجه عراق گفت که این کشور از فلسطین در زمینه عضویت در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و شورای اقتصادی واجتماعی و ریاست گروه 77 و چین حمایت کرده است.

پربیننده ترین خبرها